نکات مهم در طراحی جعبه و بسته‌ بندی



نکات مهم در طراحی جعبه

نکات مهم در طراحی بسته بندی


طراحی جعبه و بسته ‌بندی امروزه مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است. موفقیت هر محصولی به فروش آن بستگی دارد و فاکتورهای مهمی در فروش محصول تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

بسته ‌‌بندی ای که برای محصول خود انتخاب و پیامی که به مشتری خود منتقل می‌کنید.

این موفقیت به میزان زیادی به کنترل این پیام بستگی دارد. کلمات و تصاویری که استفاده می‌کنید، چگونگی استفاده از آنها و... که به شما اجازه می‌دهد با طراحی جعبه و بسته بندی حرفه‌ای، محصول و برند خود را در ذهن مخاطب ثبت کرده و او را تحت تاثیر قرار دهید. اینجاست که بحث اهمیت اصول طراحی جعبه و بسته ‌بندی مطرح می‌شود.

ما در این مطلب سعی داریم با استفاده از تخصص دیرینه خود در زمینه طراحی جعبه و بسته ‌بندی، نکات مهمی درباره طراحی جعبه و بسته بندی حرفه‌ای، که شما را در داشتن یک طراحی منحصربه‌فرد کمک می‌کند  بیان کنیم، پس اگر به موفقیت محصول خود فکر می‌کنید در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با طراحی جعبه و بسته ‌بندی

اگر طراحی جعبه و بسته ‌بندی محصول‌تان را از دید و نگاه مصرف‌کننده طراحی کنید، طراحی آن نه تنها سخت نبوده بلکه به گونه‌ای موثر هم خواهد بود. یک طراحی جعبه و بسته بندیِ خوب به شما اجازه می‌دهد به گونه‌ای که می‌خواهید مصرف‌کنندگان محصول شما را ببیند، آن را به مشتریان نشان دهید.

اگر در یک بازار خرده‌فروشی رقابت می‌کنید، در طراحی بسته‌بندی محصول خود باید از قانون 2.6 ثانیه پیروی کنید. این قانون بیان می‌کند که این مقدار، میانگین مدت زمانی است که بسته‌‌بندی محصول شما باید مصرف‌کننده را برای انتخاب و خرید محصول متقاعد کند. دقیقا جایی که یک طراحی جعبه و بسته بندی منحصربه‌فرد، کمک شایانی به این امر می‌کند.

بنابراین در بازار پر رقابتی، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین جهت برای موفقیت در بازار رقابتی نیاز دارید که با نکات و ایده‌های خلاقانه طراحی جعبه و بسته بندی آشنا بوده تا بسته‌بندی کاملی داشته باشید. در ادامه با برخی از این نکات و ایده‌ها آشنا می‌شویم.

نکات مهم در طراحی جعبه و بسته ‌بندی

  1. زمان بیشتری بر طراحی و ظاهر جلویی بسته‌بندی بگذارید.
  2. در برابر وسوسه طراحی شگفت‌انگیز مقاومت کنید. معمولا بهترین، جذاب‌ترین و ظریف‌ترین طراحی جعبه و بسته ‌بندی، طراحی‌های سبک و مینیمالیستی هستند.
  3. در طراحی جعبه و بسته بندی محصول‌تان، به لیستی از مزایای محصول اشاره کنید. چگونه این محصول به خریدار کمک می‌کند؟

دقت کنید ویژگی را با مزیت اشتباه نگیرید. ویژگی محصول، مشخصه‌ای از محصول را بیان می‌کند، به طور مثال جارو برقی 2000 وات. اما مزیت، فایده‌ای است که مشتری با خرید محصول از آن فایده بهره‌مند می‌شود. به قول یکی از آگهی‌های تجاری معروف که می‌گوید: "ویژگی‌ها می‌گویند، اما مزایا به فروش می‌رسند."

  1. از استفاده بیش از حد از تصاویر گرافیکی دوری کنید.
  2. تصاویر استفاده شده باید محصول را به صورت واضح بیان کنند.
  3. از سادگی پیروی کنید و به چشمان مخاطب استراحت بدهید. امروزه بسته‌بندی‌های مینیمال ترند بازار هستند و مصرف‌کنندگان رغبت بیشتری به این محصولات نشان می‌دهند. در طراحی جعبه و بسته بندی مینیمال، طراحی کلی به سبک مینیمال است ولی این به معنی ساده‌بودن بیش از حد نیست. هر عنصر خلاقانه‌ای می‌تواند معانی مرتبط با پیام محصول را انتقال دهد.
  4. به جملات و نکات کوتاهی که بیشترین تاثیر را در محصول‌تان دارند توجه کنید. جملات را بازنویسی کرده تا زمانی که به بهترین جملات مختصر و موثر برسید.
  5. مطمئن باشید تصاویر از کاربردهای محصول حمایت می‌کنند.
  6. در طراحی جعبه و بسته بندی محصولات‌تان، از برش‌های خلاقانه، درب‌ها و حتی رنگ‌های خاص برای جلب نظر مخاطب بهره‌مند شوید. گاهی به کاربردن المانی خاص محصول شما را از باقی محصولات در فروشگاه‌ها متمایز می‌کند.
  7. خلاقانه و متفاوت فکر کنید. به طور مثال، رز واتر بطری آبی است که با خواص درمانی گلهای رز ترکیب شده است. از این محصول در جهت زیبایی پوست استفاده می‌شود. شرکت سازنده برای تاثیرگذاری بر مخاطبان، از بطری‌هایی با طراحی سه‌بعدی برای خلق اثری متفاوت استفاده کرده و با وجود هزینه تولید بالا، موفقیت محصول پوشش بیشتری بر هزینه داشت.
  1. در طراحی جعبه و بسته ‌بندی محصول، تعادل را رعایت کنید. در استفاده از رنگ‌ها، متن و تصاویر توازن را رعایت کرده تا یک طراحی جعبه و بسته ‌بندی حرفه‌ای داشته باشید.
  2. از سبک خود خارج نشوید و در طراحی‌ جعبه و بسته بندی محصولات‌تان، سبک و استایل خود را حفظ کنید. اینگونه مشتریان با دیدن محصول به یاد برند شما می‌افتند.
  3. در طراحی جعبه و بسته بندی محصول‌تان، از همکاران و دوستان خود نظرخواهی کنید. آنها می‌توانند بهترین منقدان شما باشند و ایده‌های منحربه‌فردی به شما بدهند.
  4. تصحیح و تصحیح... تا زمانی که به بهترین ترکیب مناسب از طراحی رنگ و تصاویر برسید؛ همیشه از بازخوردها استفاده کرده و در جهت مثبت در بهبود طراحی جعبه و بسته ‌بندی خود استفاده کنید.


نکات مهم در طراحی بسته بندی

عناصر موثر در طراحی جعبه و بسته بندی محصول

اکنون وقت آن است که مولفه‌های مهم در طراحی جعبه و بسته ‌بندی را باهم ترکیب کرده و در طراحی بسته ‌بندی محصول‌مان به کار ببریم تا یک طراحی برجسته و چشمگیر داشته باشیم. در اعمال‌سازی طراحی جعبه و بسته ‌بندی چندین مورد را به خاطر داشته باشید:

  • از جعبه‌ای با اندازه مناسب استفاده کنید. از مناسب بودن فضای مناسب جعبه برای محصول اطمینان حاصل کنید و دقت کنید جعبه برای محصول زیادی تنگ نباشد. در طراحی جعبه و بسته بندی، معمولا گذاشتن فضای 1.6 اینچ در اطراف محصول توصیه می‌شود.

شما می‌توانید با سپردن طراحی جعبه و بسته بندی محصولات خود به ما، از طراحی اصولی و استاندارد متخصصین ما بهره‌مند شوید.

  • از ضخامت کاغذ غافل نشوید. مطمئن شوید که جعبه و بسته‌‌بندی که انتخاب کرده‌اید، ضخامت کافی برای نگهداری محصول شما را داشته باشد. جعبه و بسته‌‌بندی شما بدون اینکه در سفارشات و قفسه‌های فروشگاه فرسوده و کثیف به نظر برسد، باید زنده به نظر بیاید تا انتخاب شود.
  • همه رنگ‌ها باید در فرمت “CMYK” باشند، (چهار رنگ مورد نیاز برای چاپ). استفاده از رنگ‌های موجود در “Pantone” هم می‌تواند جلوه خاصی به بسته‌بندی شما بدهد. جعبه‌های سفارشی شده با رنگ‌های “Pantone” هزینه بیشتری دارند، اما در اکثر مواقع پرداخت هزینه ارزش آن را دارد.
  • زمانی که در طراحی جعبه و بسته ‌بندی محصول‌تان، چاپ جوهر تا لبه‌های جعبه ادامه می‌یابد، "Bleed box" مطرح می‌شود. بلید باکس مقدار اضافه رنگ را مشخص می‌کند که باعث می‌شود خط سفیدی در اطراف جعبه شما ظاهر نشود.
  • منطقه امن: بین تصاویر، طرح‌ها، متن و لبه‌های جعبه حداقل 1.4 اینچ فاصله بگذارید. هدف از طراحی جعبه و بسته ‌بندی اصولی این نیست که طراحی‌ها جزوی از صفحه شده یا در لبه جعبه قطع شوند. دقت کنید کاغذ به دلیل اینکه برش خورده می‌شود، می‌تواند تا 1.32 اینچ حرکت کند.
  • تصاویر باید حداقل کیفیت “dpi” 300 را داشته باشند که تصاویر خوب و واضحی را ایجاد کنند.
  • رنگ چاپی در برابر رنگ صفحه نمایش: به رنگ‌هایی که در صفحات نمایشی می‌بینید اعتماد کامل نکنید. رنگ‌هایی که شما در صفحه نمایش می‌بینید کمی متفاوت از رنگ چاپی است. بهترین روش اینست که از این رنگ ها به عنوان راهنما استفاده کنید. چیزی که در صفحه نمایش عالی به نظر می‌رسد ممکن است به همان کیفیت در چاپ نباشد..

سخن آخر

طراحی جعبه و بسته ‌بندی نکات بسیار مهم و اساسی دارد که رعایت این نکات، نقش موثری در موفقیت محصول شما در بازار دارد. مواردی از قبیل انتخاب صحیح سایز، رنگ ها، طراحی‌های خلاقانه و مرتبط با محصول و... که می‌توانند طراحی جعبه و بسته ‌بندی محصول شما را در بین رقبا برجسته و متمایز سازند.

شرکت شبکه چاپ با داشتن تخصص در کلیه زمینه‌های چاپ و طراحی جعبه و بسته بندی، می‌تواند طبق نیازها و سلایق شما بهترین مشاوره و خدمت را به شما ارائه کند. چنانچه در زمینه چاپ و طراحی جعبه و بسته ‌بندی محصولات‌تان نیاز به یاری دارید، کافیست با ما تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.


    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com