نکات مهم در طراحی بسته بندی



طراحی بسته بندی

نکات مهم در طراحی بسته بندی


اگر برای محصولات تولیدی خود نیاز به طراحی بسته بندی دارید، قبل از هرگونه اقدامی، تعیین کنید که طراحی شما باید چه ویژگی هایی داشته باشد. طراحی بسته بندی مناسب عامل موفقیت یک تجارت است. در این مقاله، نکات ضروری که باید در یک طراحی بسته بندی رعایت شود را برای شما ارائه می دهیم.

 

چرا به طراحی بسته بندی نیاز داریم؟

در طراحی، رعایت برخی اصول الزامی است تا اثرگذاری محصول و توانایی فروش آن تضمین شود. بر خلاف اعتقاد برخی از طراحان؛ جذابیت طراحی به تنهایی افزایش فروش محصولات را به دنبال ندارد؛ بلکه باید در چندین مرحله طراحی موردنظر مورد ارزیابی قرار گیرد.

مصرف کنندگان گزینه های بسیاری برای خرید دارند که در خلال آنها، طراحی بسته بندی محصول از جمله عوامل جلب توجه مصرف کنندگان  است که می تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت یک محصول شود. بسته بندی، اولین معرفی از محصول شما به مشتریان است. طراحی بسته بندی جذاب، کلید پذیرش و فروش محصول است، در حالی که بسته بندی غیر جذاب، کلید اصلی رد شدن محصول شما به نفع رقبایتان است.

در طراحی بسته بندی محصول چه نکات مهمی باید مورد توجه قرار گیرد؟

 

  1. شناخت مخاطب هدف

طراحی بسته بندی شما باید به گونه ای باشد که بتواند با مخاطبان خود صحبت کند. شناخت مخاطب و دریافت بازخورد و نظرات آن ها، از جمله عوامل کلیدی در طراحی یک بسته بندی اثرگذار و ماندگار است.

تحقیق درباره جامعه هدف و مشتریان و صحبت با آن ها، علاوه بر این که موجب شناساندن هویت و برند شما به آنها است، منجر می شود تا بسته بندی محصول نیز متناسب با نیاز و علایق مصرف کنندگان باشد که این امر، رضایتمندی آنان و در نتیجه، افزایش فروش محصول را به دنبال خواهد داشت.

  1. کاربردی بودن طراحی بسته بندی

قالب، شکل و اندازه بسته بندی در مصرف کنندگان و خرده فروشان متفاوت است. بسته بندی باید کاربردی بوده، به راحتی باز شود و استفاده از آن نیز آسان باشد. طراحی هایی که بیش از حد منحصر به فرد یا عجیب و غریب هستند نیز ممکن است در میزان فروش و تمایل مصرف کننده به خرید اثر منفی داشته باشند.

  1. درک استراتژی فروش

در زمان تهیه طراحی جعبه و بسته بندی محصول، طراحان و برندها باید استراتژی فروش را به خاطر داشته باشند. بسته بندی نه تنها نیازهای مصرف کنندگان بلکه باید نیاز توزیع کنندگان، خرده فروشان و سایر کانال های فروش را نیز برطرف کند.

  1. بسته بندی سازگار با محیط زیست

مصرف کنندگان از بسته بندی و محصولات پایدار استقبال می کنند. شرکت هایی که از ساک دستی سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند می توانند این اقدامات آگاهانه خود را برای بسته بندی، فروش و بازاریابی نیز به کار گیرند و با ایجاد حس رضایت از خرید بسته بندی در مشتری، به فروش خود کمک می کند.

  1. جلب توجه مشتری

اگر طراحی بسته بندی توجه مصرف کنندگان را به خود جلب نکند، کارایی خوبی نخواهد داشت. طراحی بسته بندی محصول باید توجه مخاطبان موردنظر را به خود جلب کند. جلب توجه مشتری می تواند از طریق بسته بندی های خاص و خلاقانه یا آمیختن طرح‌ها و رنگ های متنوع در بسته بندی صورت گیرد.

  1. محافظت از محصول

طراحی بسته بندی نه تنها موجب جلب توجه مصرف کنندگان می‌شود، بلکه از خود محصول نیز محافظت می‌کند. بسیاری از محصولات باید در برابر آفتاب، گرما یا عناصر دیگر محافظت شوند. بسته بندی باید نیازهای خود محصول را برطرف کند. بنابراین، جذابیت و جلب توجه به تنهایی در طراحی بسته بندی معیار نیست، بلکه آن بسته بندی باید الزامات فنی مورد نیاز محصول را نیز برآورده سازد.


طراحی بسته بندی

  1. استفاده از زبان مناسب

چیزی که گفته می شود به همان اندازه اهمیت دارد که نمایش داده می شود. استفاده از زبان مناسب برای طراحی بسته بندی مؤثر محصول مهم است. مشتریان هدف و کانال های فروش هنگام ایجاد محتوا برای طرح های بسته بندی باید در نظر گرفته شوند.

  1. تعیین کانال فروش

اولین تصمیم مهمی که قبل از طراحی جعبه و بسته بندی باید گرفته شود، تعیین کانال فروش است. بسته بندی برای فروشگاه های خرده فروشی، نقل و انتقالات تجارت الکترونیکی یا فروشگاه های باشگاهی، مقررات و استانداردهای مختلفی را در نظر گرفته است.

با تعیین کانال فروش خود، می توان از نظر ویژگی های حمل و نقل، فضای ذخیره سازی، یکپارچگی ساختاری، ایمنی و هزینه روی ایجاد یک بسته بندی مناسب و بهینه متمرکز شد. اگر از ابتدا، بسته بندی با انتخاب های صحیح طراحی آغاز شود، کاهش زمان و هزینه را در پی خواهد داشت، در نتیجه سریعتر وارد بازار خواهید شد.

  1. مواد مورد استفاده در بسته بندی

تیم بسته بندی باید برای محصول یک ماده ایده آل را که از نظر تمامیت ساختاری، ظاهر و دیدگاه مخاطبان مناسب باشد را انتخاب کند. در انتخاب مواد مناسب، باید ترکیبی از محدوده قیمت موردنظر، کانال فروش، ایمنی موردنیاز و مواردی از این قبیل در نظر گرفته شود. همچنین تفاوت های بین بسته بندی موج دار، بسته بندی نئوپان، جعبه سفت و سخت و غیره می توانند در فروش محصولات تفاوت ایجاد کنند.

  1. گرافیک

طراحی گرافیکی بسته بندی یکی از مهمترین ویژگی های آن است. بسته به دامنه قیمت، کانال فروش و بازار، عناصر مختلف طراحی گرافیکی می توانند برجسته ترین ویژگی بسته بندی باشند. رنگ های مورد استفاده (براق، پوشش آبی و غیره ) باید براساس مشتری هدف با دقت در نظر گرفته شوند.

  1. طراحی ساختاری

در طراحی ساختاری بسته بندی باید فاکتورهایی همچون اندازه، ایمنی، پایداری، فضای قفسه و فضای ذخیره سازی در نظر گرفته شوند. انتخاب فاکتورهای اندازه و مواد بر موفقیت طراحی بسته بندی تأثیر خواهد گذاشت. گذشته از بحث زیبایی شناسی طراحی، طراحی ساختاری بسته بندی نیز باید به درستی از محصول محافظت کند؛ خواه این محافظت در هنگام سقوط قفسه بوده یا پرتاب شدن از کامیون در هنگام حمل و نقل.

  1. هزینه بسته بندی در مقابل قیمت محصول

هنگام تصمیم گیری نهایی در مورد بسته بندی، در نظر گرفتن اهداف طراحی بسته بندی مهم است. بسته به قیمت محصول و استانداردهای صنعت، قیمت نهایی متفاوت است. به طور کلی توصیه می شود که بسته به مخاطبان و کانال فروش خود، درصدی از قیمت محصول خود را برای هزینه های بسته بندی تعیین کنید.

برای صنایعی مانند صنعت آرایشی و بهداشتی که در آن نام تجاری و ظاهر زیبایی شناسی برای فروش محصول از قفسه‌ها ضروری است، درصد بالاتری از بودجه را باید صرف بسته بندی کرد.

در مورد کالاهای تجارت الکترونیکی که در مورد سهولت حمل و نقل و ایمنی ساختاری نگرانی ایجاد می‌کند، ممکن است با صرف هزینه کمتر بتوان یک بسته عالی را طراحی کرد.

  1. ایستادگی محصول در برابر رقبا

یک سوپر مارکت متوسط تقریباً 40،000 محصول مختلف دارد. هر یک از این محصولات برای جلب توجه خریداران رقابت می کنند. برای درک بهتر موضوع یک آزمایش انجام می دهیم. دفعه بعد که به خرید می روید، یک دسته کالای تصادفی را انتخاب کنید، هر چیزی از غلات تا تلویزیون و تعداد محصولات موجود در آن دسته را که بسته بندی های گیج کننده مشابهی دارند، را حساب کنید. نتیجه ممکن است شما را شگفت زده کند. اگر می خواهید محصول شما مورد توجه واقع شود، باید توان ایستادگی در برابر رقبا را داشته باشد. بهترین راه حل این است که یک مبتکر باشید نه یک شبیه ساز.

  1. تایپوگرافی

یک عنصر اصلی در طراحی بسته بندی آراسته و موفق، انتخاب تایپوگرافی مناسب است. فونت های درهم ریخته، کوچک یا ناخوانا می توانند مصرف کنندگان را از بسته بندی نا امید کرده و مخاطبان را به سوی طرح بسته بندی دیگری سوق دهند.

مصرف کنندگان خواستار این هستند که قبل از تصمیم گیری درباره خرید آگاهانه، اطلاعات بیشتری درباره محصول شما در اختیار داشته باشند، اما اگر قادر نباشند که عناصر تایپوگرافیکی با طراحی ضعیف را رمزگشایی کنند، این اطلاعات هدر می روند.

  1. رنگ

رنگ یک عنصر مهم در طراحی موفقیت آمیز بسته بندی است و انتخاب رنگ های مناسب به موفقیت طراحی شما در رقابت کمک شایانی می کند. با این حال، لزوم سازگاری رنگ ها با استانداردهای برند شما، یکی از نکات مهمی است که باید در انتخاب رنگ های بسته بندی مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال، قرمز و سفید به بخش‌هایی از برند کوکاکولا تبدیل شده اند، در حالی که قرمز، سفید و آبی بخشی از هویت تجاری تعیین شده برای رقیب آن یعنی پپسی‌کولا هستند.

انتخاب‌های رنگ‌های اضافی باید طبق راهنمای استانداردهای فعلی بازاریابی و اولویت مصرف کننده انجام شود. رنگ های ساده، جسورانه یا ترکیب رنگ‌های جالب توجه، مشتریان را متوجه بسته بندی خواهد کرد. یکی از راه های ایجاد تمایز با رقبا، تضاد با آنها است؛ متفاوت بودن باعث جلب توجه می‌شود.

  1. وضوح و سادگی

هنگام خرید، مصرف کنندگان بیش از هر چیزی راحتی و ارزش بسته بندی را ارزیابی می کنند. اگر طراحی بسته بندی غیر قابل رمزگشایی یا گیج كننده باشد، مصرف کنندگان قادر به تعیین ارزش محصول شما نیستند و از آن به راحتی می گذرند. چنانچه مصرف کنندگان قادر به یافتن اطلاعات موردنیاز برای تصمیم گیری آگاهانه از خرید بسته بندی شما نباشند، طراحی بسته بندی شما شکست خواهد خورد.

صحبت پایانی

طراحی مناسب بسته بندی تأثیر بسیار چشم گیری در رسیدن به موفقیت دارد. اهمیت آن به اندازه ای است که در صورت چشم پوشی، ممکن است به حذف شرکت نیز بیانجامد. بر اساس مواردی که در این مقاله ذکر شد، برای داشتن یک طراحی بسته بندی مناسب، باید نکاتی همچون رنگ، قلم، هزینه، گرافیک و غیره مورد توجه قرار گیرد که نیازمند یک مدیریت همه جانبه است.

 


طراحی بسته بندی
2022-06-20 09:24:14  

طراحی_بسته_بندی/نکات_مهم_طراحی_محصول

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com