انواع روش های بسته بندی به چند دسته تقسیم می شوند؟



روش های بسته بندی

روش های بسته بندی


محافظت از محصولات تولیدی مسئله بسیار مهمی است. کالاهای مصرفی از قبیل مواد غذایی، الکترونیکی، لباس، مبلمان و غیره در هنگام حمل و نقل و ذخیره سازی به منظور محافظت در بسته بندی قرار می گیرند. بسته بندی محصولات با استفاده از مواد و روش های مختلفی انجام می شود. در این مقاله، قصد داریم شما را با انواع روش های بسته بندی آشنا کنیم.

 

 

بسته بندی محصولات

بسته بندی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. بسته بندی اولیه

بسته بندی اولیه در اصل شامل جعبه و بسته بندی است که به طور مستقیم با محصول تولیدی موردنظر همچون مواد غذایی، لوازم جانبی، پوشاک و غیره در تماس هستند. این بخش از بسته بندی توسط کاربران نهایی قابل مشاهده بوده و از آن استفاده می کنند.

  1. بسته بندی ثانویه

این بخش از بسته بندی، شامل مواردی است که می توانند حجم زیادی از بسته بندی های اولیه را که محصول نهایی درون آن‌ها جای گرفته است را محافظت کنند. برای مثال جعبه ها و طبق های صنعتی بیشتر در انبارها، مناطق صنعتی یا در موسساتی که کالاها در آنها ذخیره می شود یا به صورت عمده حمل می شود،  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  1. بسته بندی مرحله سوم

این نوع بسته بندی مخصوص زمان حمل و نقل است. در هنگام حمل و نقل، بیشتر پالت ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، ظروف ساخته شده از چوب یا تخته های فیبر راه راه نیز محبوبیت و کاربرد زیادی دارند.

انواع روش های بسته بندی

در ادامه، با 10 نوع روش بسته بندی آشنا می شوید:

  1. بسته بندی مقوایی

مقوا یک ماده کاغذی سبک و در عین حال مقاوم است که قابلیت حفظ شکل بیشتری نسبت به کاغذ دارد. مقواها به علت ساختار مواد اولیه‌شان قابلیت های زیر را برای تولیدکنندگان به همراه دارند:

  1. امکان شکل­دهی و برش در ابعاد مختلف
  2. حمل و نقل آسان
  3. امکان خرابی و آسیب دیدگی کمتر نسبت به شیشه یا فلز
  4. قابلیت تجزیه شدن و سازگاری با محیط زیست

علاوه بر موارد فوق، با توجه به این که مقواها اغلب از مواد بازیافتی تهیه می شوند، هزینه تمام شده کمتری نسبت به سایر مواد بسته بندی مانند شیشه یا فلز دارند.

از جمله انواع مقوا و نمونه ای از کاربردهای آنها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقوای پشت طوسی، مناسب برای چاپ جعبه و انواع بسته بندی
  • مقوای پشت سفید، مناسب برای موارد بهداشتی، دارویی و غذایی
  • مقوای موج دار، مناسب برای بسته بندی ثانویه محصولات و حمل محصولات سنگین
  • مقوای گلاسه، مناسب برای انواع صنایع چاپی
  • مقوا و کاغد کرافت، مناسب برای بسته بندی و چاپ
  1. کیف و کیسه های کاغذی

کیف و کیسه های کاغذی را می توان به دو دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. کیسه های کاغذی که برای حمل مواد غذایی و یا خرده فروشی ها استفاده می شوند.
  2. کیسه های چند جداره که حاوی پودر و سیمان است و برای جمع آوری برگ، زباله های حیاط و مواد آلی (مواد غذایی دور ریختنی) استفاده می شود.
  3. بسته بندی پلاستیکی

پلاستیک در طیف گسترده ای از محصولات استفاده می شود؛ از تجهیزات فضایی گرفته تا گیره های کاغذی. پلاستیک جایگزین تعدادی از مواد سنتی از قبیل چوب، چرم، شیشه، سرامیک و غیره شده است.

از مزایای نسبی بسته بندی های پلاستیکی نسبت به سایر بسته بندی ها، می توان به قابلیت بازیافت آن ها و همچنین ماندگاری بالاتر آن ها در برابر عوامل خارجی و محیطی اشاره کرد. ظروف بسته بندی پلاستیکی که در برابر نفوذ هوا مقاوم هستند، می توانند به حفظ کیفیت مواد غذایی در برابر هرگونه آلودگی خارجی کمک کنند. همچنین بسته بندی پلاستیکی به راحتی شکسته نمی شود و تحت شرایط سخت نیز از مواد غذایی نگهداری می‌کند.

یکی دیگر از دلایلی که پلاستیک یک انتخاب محبوب برای بسته بندی مواد محسوب می شود، این است که پلاستیک این توانایی را دارد که بدون باز کردن بسته بندی، محصول را در زوایای دیگری در معرض نمایش قرار می دهد. همچنین، پلاستیک انعطاف پذیر و سبک وزن است و استفاده از روکش، به بهتر شدن ظاهر آن کمک می‌کند.

در فرایندهای نوین تولید پلاستیک نسبت به شیشه و سایر مواد بسته بندی، انرژی کمتری مصرف می شود که آن را مقرون به صرفه تر از سایر گزینه ها می‌کند. با این وجود، تجدیدناپذیر بودن مواد پلاستیکی و ماندگاری بالای آن ها در طبیعت از جمله معایب غیر قابل چشم پوشی این مواد است که باید در فرایند طراحی بسته بندی در کنار الزامات فنی و اقتصادی، مورد توجه قرار گیرد.a


انواع روش های بسته بندی به چند دسته تقسیم می شوند؟

  1. بسته بندی آلومینیوم

آلومینیوم به طور گسترده‌ای برای محصولاتی مانند کنسرویجات و غذاهای حیوانات استفاده می شود. به دلیل هزینه بالای استفاده از آلومینیوم برای بسته بندی محصولات، بیشتر صنایع به منظور پس انداز و کاهش هزینه‌ها، قوطی‌های کنسرو را بازیافت می کنند.

  1. بسته بندی شیشه ای

بطری های شیشه ای برای بسیاری از محصولات غذایی و آشامیدنی از جمله مربا، عسل و مواد غذایی مانند ترشی و فلفل بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه شیشه بسیار شکننده است، اما بسته بندی کاملاً ایزوله‌ای را ایجاد می کند؛ بنابراین محصولی که قابلیت خراب شدن را داشته باشد، سالم می ماند. استفاده از لیبل پشت چسبدار بر روی شیشه های ساده علاوه بر ایجاد جذابیت بر روی محصول، امکان شناسایی محتوای داخل شیشه را نیز برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند.

  1. بسته بندی فوم

فوم به اندازه روش­های بسته بندی دیگر رایج نیست، اما برای انواع وسایل خانگی مانند مبلمان، تلویزیون، شیشه یا هر چیز دیگری که دارای لبه های تیز بوده و توانایی سوراخ کردن مقوا و پلاستیک را داشته باشد، استفاده می‌شود. اگرچه فوم قسمت اصلی بسته بندی است، با این وجود معمولاً از مقوا برای محصور کردن محصول و فوم استفاده می شود تا بسته بندی پایدار بماند.

  1. بسته بندی پلیمری

بسته بندی پلیمری که به عنوان کیسه پلاستیکی نیز شناخته می شود، از مواد پلاستیکی انعطاف پذیر، نازک و پلاستیکی ساخته شده است. بسته بندی پلیمری یکی از انواع متداول بسته بندی است و می تواند برای حمل طیف گسترده‌ای از کالاها از جمله اقلام غذایی، گل، زباله، مواد شیمیایی، مجلات و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

مواد پلیمری با دوام و در عین حال سبک، قابل استفاده مجدد و انعطاف پذیر هستند. از آنجایی که ساخت کیسه‌های پلیمری از نظر ساختاری ساده است، می توان آن را در مواردی همچون طراحی، سبک و اندازه، شخصی‎سازی کرد.

  1. بسته بندی فویل

فویل ها به طور معمول در بیشتر بسته های قهوه و چای مشاهده می شوند. این بسته ها محصولات را برای حفظ طعم متراکم نگه می دارد، آنها را از باکتری های موجود محافظت و به افزایش ماندگاری کمک می کند. آجیل، غلات، ماهی دودی، پنیر و گوشت های تمیز شده نیز با کیسه های بسته شده فویل بسته بندی می شوند تا از هدر رفتن آنها جلوگیری شود.

  1. بسته بندی پارچه ای

کالاهایی وجود دارد که به بهترین وجه توسط پارچه محافظت می شوند. به عنوان مثال، پارچه های سفارشی ساخته شده ای وجود دارد که در صنعت خودرو برای محافظت از قطعات خودرو در هنگام حمل و نقل استفاده می شود.

 

صحبت پایانی

در این مقاله انواع مختلفی از روش های بسته بندی و حمل و نقل محصولات مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب نوع بسته بندی، بستگی به تصمیم شرکت های تولیدی و نوع محصول آنها دارد. روش بسته بندی انتخابی باید با محصول سازگار باشد و در تمامی مراحل نگهداری و حمل تا مصرف، امنیت آن را تصمین کند.


روش های بسته بندی
2022-06-21 16:59:52  

بسته_بندی/جعبه_وبسته_بندی

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com