پکیجینگ چیست؟






این سوال در ذهن بسیاری از تولیدکنندگان شکل می‌گیرد که اهمیت پکیجینگ چیست و چرا باید هزینه‌ای اضافی برای آن پرداخت کرد؟ بسته‌بندی یا پکیجینگ محصولات از اساسی‌ترین مراحل فروش تولیدات محسوب می‌شود و تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. عرضه تولیدات آن هم بدون قراردادن در یک بسته‌بندی مناسب و استاندارد، موجب دل‌زدگی و عدم اعتماد مخاطب خواهد شد.

یکی از مزایای مهم و اساسی پکیجینگ چیست؟ رعایت بهداشت. بله، بسته‌بندی و پکیجینگ محصول نشانی از رعایت بهداشت در آن است. مخاطب ناخودآگاه به سمت محصولی خواهد رفت که بهداشت و زیبایی در آن رعایت شده باشد؛ بنابراین محصول بسته‌بندی‌شده را انتخاب می‌کند. در مقاله حاضر بیشتر با پکیجینگ، مزایا و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

 

هدف از پکیجینگ چیست؟

بسته‌بندی روشی برای تبلیغ محصول و جلب اعتماد مشتری است. بدون شک عرضه مستقیم تولیدات میان مردم کار راحتی است و هزینه کمی به‌دنبال دارد؛ اما پکیجینگ محصول بسیار مهم است. این‌که پکیجینگ چیست و چه تاثیری دارد در یک یا دو خط قابل توضیح دادن نیست؛ بنابراین بهتر است به مواردی که در ادامه آمده توجه کنید تا با اهداف تولید پکیجینگ و تاثیر آن بر کسب‌و‌کارتان آشنا شوید:

 

  • حفظ امنیت

تامین امنیت محصول از دستکاری انسان یا هر نوع آلودگی یکی از مهم‌ترین دلایل پکیجینگ به‌حساب می‌آید. برای مثال اگر در زمینه تولید آبمیوه فعالیت می‌کنید باید آن را در بسته‌های ویژه و استانداری قرار دهید تا بهداشت و امنیت محصول را حفظ کنند.

 

  • دیده‌شدن برند

با قراردادن محصولات خود در پکیجینگ مناسب به دیده‌شدن محصول و از همه مهم‌تر برند خود کمک خواهید کرد. این‌که پکیجینگ چیست و چه اهمیتی دارد پس‌از هجوم مخاطبان به سمت کسب‌و‌کارتان مشخص خواهد شد. حتما در پکیجینگ تولیدات خود از ایده‌های خلاقانه و منحصر‌به‌فرد استفاده کنید.

 

  • پایداری

بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به مساله زیست محیطی در بسته‌بندی‌ها دقت زیادی دارند. پایداری پکیجینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟ پایداری در پکیجینگ گویای سازگاری آن با محیط زیست است. قابلیت استفاده مجدد و بازیافت موادی که در ساخت بسته‌بندی‌ها یا همان پکیجینگ استفاده می‌شود، بازیافت دوباره آن را میسر می‌کند.

امروزه مصرف‌کنندگان بر قابلیت بازیافت موادی که مورد استفاده قرار می‌دهند تاکید و توجه خاصی دارند. پایداری و قابلیت بازیافت پکیجینگ از مهم‌ترین مواردی است که توسط تولیدکننگان حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. اصولا این نکات از طریق برچسب روی بسته‌بندی محصول قابل دسترسی است.

 

  • جذابیت محصول

بخش ویژه‌ای از بازاریابی محصول مربوط به بسته‌بندی آن است. توجه به این‌که هدف از بازاریابی پکیجینگ چیست و چه تاثیراتی در فروش محصول دارد، موجب تلاش تولیدکنندگان برای جذاب‌تر‌ساختن بسته‌بندی‌ها خواهد شد. در واقع یک بسته‌بندی یا پکیجینگ جذاب محصول و محتوای درونی خود را هم جذاب خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است که بسته‌بندی و پکیجینگ بر تصمیم خرید مخاطب تاثیر عمیقی دارد. این‌که پکیجینگ چیست و چه تاثیر اقتصادی بر کسب‌و‌کارها دارد را طبق این گزینه می‌توان درک کرد. پکیجینگ جذاب، افراد بیشتری را به یک تخصص جذب می‌کند، در نتیجه با کسب‌و‌کاری پررونق روبه‌رو خواهید شد.

 

  • اصالت و خلاقیت

یکی از راه‌های ایجاد یک فضای انحصاری و کیفیت عالی در پکیجینگ محصول، اطمینان از عالی و استاندارد‌بودن بسته است. یک پکیجینگ یا بسته‌بندی خلاقانه به مخاطب القا می‌کند که در تولید آن زمان، امکانات، هزینه و فکر زیادی صرف شده است؛ بنابراین مخاطب به‌خوبی با آن برخورد خواهد کرد.

این نکته کمک می‌کند که در نوع خود خلاق و مبتکر شناخته شوید و اصلت کارتان به مخاطب نشان داده شود. استفاده از بسته‌بندی‌ها خلاقانه و باکیفیت این اطمینان را به مخاطب‌تان می‌دهد که شاید از این دست بسته‌بندی را در کم‌تر جایی پیدا کند. حفظ اصالت و خلاقیت در پکیجینگ موجب پیشرفت شما خواهد شد. 

 

  • معرفی نام تجاری خود

معرفی کسب‌و‌کار خود یکی دیگر از اهداف بسته‌بندی محصول است. با استفاده از پکیجینگ محصول حتی عمومی‌ترین برندهای اقتصادی می‌توانند خود را بیشتر و در سطحی گسترده‌تر معرفی کنند. کافی است کمی از ایده‌های تازه در خلق پکیجینگ استفاده کرد تا حتی ساده‌ترین برندها به‌وسیله این ابزار شناخته شوند. هیچ‌گاه اهمیت پکیجینگ در معرفی نام تجاری خود را دست کم نگیرید.  

 

  • تعیین سبک خاص خود

از دیگر اهداف پکیجینگ چیزی نیست جز نشان‌دادن سبک و استایل مخصوص به خود که بسیاری از برندهای مطرح دنیا آن را به‌کار گرفته‌اند. پکیجینگ محصولات شما می‌توان سبک کاری‌تان را به مخاطبان منتقل کند. در‌واقع به‌کمک پکیجینگ قادر خواهید بود تا منحصر‌به‌فرد‌بودن خود را به رخ بکشید.  

 

  • ایجاد ارتباط

برقراری ارتباط یکی دیگر از اهداف پکیجینگ شمرده می‌شود که در بسیاری از تولیدکنندگان را به استفاده از این روش ترغیب می‌کند. یک بسته‌بندی خوب باید قابلیت برقراری ارتباط بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده را داشته باشد. این بسته‌بندی می‌تواند اطلاعاتی از محصول و تولیدکننده به مخاطب دهد که بدون شک در تصمیم او مبنی‌بر خرید محصول تاثیرگذار خواهد بود.

 

  • برانگیختن احساسات

فکر می‌کنید از دیگر اهداف پکیجینگ چیست که بسیاری از تولیدکنندگان از آن بی‌خبر هستند؟ بله برانگیختن احساسات تاثیری شگفت‌انگیز در معرفی محصول خواهد داشت. یک بسته‌بندی استاندارد و مناسب باید قابلیت یادآوری خاطرات یا حتی خاطره‌سازی برای مخاطب را داشته باشد. برخی برندها ممکن است حس نوستالژی، شادی یا آرزو را در مخاطب زنده کنند که توسط یک پکیجینگ حرفه‌ای صورت خواهد گرفت.


پکیجینگ، روشی منحصر‌به‌فرد در بازاریابی محصولات

دلیل استانداردسازی پکیجینگ چیست؟

استانداردسازی پکیجینگ یکی از مهم‌ترین اصولی است که در طراحی و ساخت آن باید مورد توجه قرار داده شود. استانداردسازی پکیجینگ با هدف رسیدن به اهداف آن صورت می‌گیرد تا تولیدکننده تنها با رعایت این اصول بدون هیچ مشکلی به اهداف خود برسد. پکیجینگ محصول به شناخته‌شدن آن کمک می‌کند؛ بنابراین مزیت استانداردسازی پکیجینگ چیست؟ بله، کمک به بهتر شناخته‌شدن محصول و تولیدکننده آن یکی از مهم‌ترین مزایای استانداردسازی بسته‌بندی است.

اما اگر پرسیده شد که دیگر مزایای استاندارد سازی پکیجینگ چیست؟ می‌توانید به برقراری ارتباط درست و هماهنگ میان تولیدکننده و مصرف‌کننده اشاره کنید. تولیدکننده این قدرت را دارد تا تمام مشخصات کالا را بر روی بسته‌بندی درج کند و این اقدام کار مصرف‌کننده را در هنگام خرید راحت می‌کند.

استانداردسازی پکیجینگ به بهتر دیده‌شدن آن کمک زیادی می‌کند. با ساخت پکیجینگ استاندارد ناخودآگاه افراد زیادی به آن جذب می‌شوند. جذب افراد به پکیجینگ و در نهایت به محصول فروش آن را بالا می‌برد و در سطح بیشتری دیده خواهد شد.  

 

منظور از استاندار پکیجینگ چیست؟

تا اینجا با مزایای استانداردسازی پکیجینگ آشنا شدید؛ اما گاهی این سوال ایجاد می‌شود که به‌طور‌کلی منظور از استاندارد پکیجینگ چیست و چه تاثیری بر کسب‌و‌کارها دارد؟ استاندارد پکیجینگ که این روزها در تمام کشورها انجام می‌شود، قوانینی را در برمی‌گیرد که تمام اصول مهم از جمله سازگاری با محیط زیست و ارائه به مخاطب را شامل می‌شود.  این اصول که در استانداردسازی پکیجینگ به‌کار می‌رود شامل چه مواردی می‌شود:

  1. تعیین الزامات و نکات مهم در بسته‌بندی محصولات و مدیریت زباله‌های حاصل‌شده از آن یکی اصول مهم استاندارد‌سازی به‌حساب می‌آیند. این اصل نشان‌دهنده سالم و قابل قبول‌بودن بسته‌بندی است و مقبولیت پکیجینگ را به‌همراه خواهد داشت.
  2. رعایت مقررات مربوط به اندازه و ابعاد پکیجینگ از دیگر اصول مهم برای بسته‌بندی محصولات به‌حساب می‌آید. در واقع یکی از راه‌های استاندارد‌سازی پکیجینگ رعایت اندازه‌های مناسب آن به‌شمار می‌رود. یک پکیجینگ خوب و قابل قبول در ابعاد استاندارد و متناسب با محتویات درونش ساخته می‌شود.
  3. رعایت اصول مربوط به مقادیر اسمی محصول روی پکیجینگ یکی از این اصول به‌شمار می‌رود. در‌واقع یک پکیجینگ مناسب و استاندارد باید اطلاعاتی درباره محصول را با خود به‌همراه داشته باشد. رعایت این اصل به مخاطب کمک می‌کند تا بدون شک و شبهه محصول مد نظر خود را انتخاب کند.
  4. رعایت اصول بسته‌بندی مواد گیاهی و غذایی نشانه‌ای دیگر از استانداردبودن آن پکیجینگ به‌حساب می‌آید؛ اما اهمیت استانداردبودن این نوع پکیجینگ چیست؟ می‌دانید که حفظ سلامت مواد غذایی و خوراکی از اهمیت زیادی برخوردار است، بر‌این اساس استانداردسازی پکیجینگ این محصولات بسیار مهم است. سالم‌ماندن محصولات گیاهی مانند انواع گیاهان دمنوش اهمیت بالایی دارد که توسط پکیجینگ مناسب انجام خواهد شد.
  5. رعایت قوانین زیست محیطی از مهم‌ترین اصولی است که در ساخت انواع پکیجینگ باید مورد توجه قرار گیرد. پکیجینگ‌هایی که براساس اصول زیست محیطی تولید می‌شوند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اغلب تولیدکنندگان هم به‌دنبال استفاده از این قبیل پکیینگ هستند؛ اما اصول زیست محیطی پکیجینگ چیست و چه تاثیری دارد؟

رعایت این اصول که نشان‌دهنده استانداردبودن پکیجینگ است. این اصول گویای مقدار عناصر سنگین و خطرناک به‌کاررفته در پکیجینگ یا بسته‌بندی است. بسته‌بندی‌هایی که از فلزات سنگین و مضر تهیه شده‌اند، برای محیط زیست خطرناک هستند و باید مانع عرضه آن‌ها در سطح وسیع شد.

 

موارد استفاده از پکیجینگ چیست؟

همان‌طورکه گفته شد هدف اولیه از پکیجینگ حفظ امنیت محتویات درون آن از هرگونه ضربه و آسیب است. از انواع پکیجینگ در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ اما موارد استفاده از پکیجینگ چیست؟

 

  • پکیجینگ مقوایی و راه راه

این نوع بسته‌بندی کاغذی را جهت جابه‌جایی محصولات سبک و کم وزن‌تر مورد استفاده قرار می‌دهند. این نوع پکیجینگ اغلب در بسته‌بندی محصولاتی مانند پوشاک، مواد غذایی و مواد بهداشتی کاربرد دارد.

 

  • پکیجینگ فلزی و پلاستیک

ماهیت این نوع پکیجینگ چیست؟ اغلب جهت پکیجینگ مواد مایع، از نوع فلزی آن‌ها استفاده می‌شود. کالاهایی مانند روغن، آب معدنی، مایع ظرفشویی و... در این نوع پکیجینگ عرضه می‌شوند. از آن‌جا که فلز و پلاستیک با محیط زیست سازگار نیستند، بهتر است تا در استفاده از آن‌ها محدودیت بیشتری قائل شد.

پالت‌های پلاستیکی به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای حفظ محصول از ضربه‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس اگر به حفظ سلامت و امنیت تولیدات‌تان اهمیت می‌دهید، توصیه می‌کنیم که از پکیجینگ‌های پلاستیکی استفاده کنید. پکیجینگ پلاستیکی عمر و پایداری بالایی دارند و به‌راحتی قابل استفاده هستند.

 

  • پکیجینگ چوبی

بسته‌بندی‌های چوبی اغلب برای حمل محصولات سنگین و پرحجم استفاده می‌شوند. این نوع بسته‌بندی قابلیت حمل محصولاتی که بیش از 200 یا 220 پوند وزن دارند به‌کار می‌رود. پالت‌های چوبی گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی جعبه‌ها به‌شمار می‌رود. پالت چوبی یک عایق مناسب و استاندارد به‌حساب می‌آید.

 

نقش خلاقیت در تولید پکیجینگ چیست؟

درصورتی‌که به‌دنبال پکیجینگ جالب و خاص برای تولیدات خود هستید، نقش خلاقیت و ایده‌های متفاوت را نادیده نگیرید. اغلب پکیجینگ‌ها پس‌از خارج‌کردن محصول غیرقابل استفاده و معمولا دور انداخته می‌شوند. این درحالی است که با رعایت ایده‌های ساده اما خلاقانه می‌توان آن‌ها را چنیدن بار مورد استفاده قرار داد.

خلاقیت در بسته‌بندی به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر معرفی برند  لوگوی خود، در حفظ محیط زیست تاثیری مثبت داشته باشید. اغلب مردم با دیدن بسته‌بندی‌های خلاقانه و زیبا به‌صورت ناخودآگاه به سمت محصولات شما جذب می‌شوند. به نظر شما مزیت استفاده از ایده‌های متفاوت در پکیجینگ چیست؟ فروش بیشتر محصول و جذب مخاطب از جمله مزیت‌های استفاده از یک ایده جذاب در پکیجینگ محصول است.

 

کلام آخر

مزیت پکیجینگ چیست که بسیاری از تولیدکنندگان را به استفاده از آن وا می‌دارد؟ پکیجینگ محصول این قابلیت را دارد تا ذهن مخاطب را به سمت برند و تولیدات شما برگرداند. درصورتی‌که به‌دنبال راهی منطقی و آسان برای تاثیرگذاری بیشتر روی ذهن مخاطبان‌تان هستید پکیجینگ محصول را امتحان کنید.

محموعه شبکه چاپ به‌عنوان موسسه‌ای حرفه‌ای در این زمینه قادر است به شما کمک کند تا در زمانی کوتاه بهترین بسته‌بندی را برای محصولات خود داشته باشید. این مجموعه با ارائه خدماتی مانند چاپ باکیفیت، چاپ افست با سرعت بالا، قیمت مناسب، تکرار چاپ، کاربرد متریال‌های عالی، طراحی مناسب و استاندارد و... در زمینه پکیجینگ محصول آماده مشاوره به شما تولیدکنندگان حرفه‌ای است. 

 

 

 


پکیجینگ، روشی منحصر‌به‌فرد در بازاریابی محصولات
2022-10-30 09:31:25  

پکیجینگ/ بسته_بندی/ جعبه_و_بسته_بندی/ بسته_بندی_محصول

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com