فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی- بخش اول

فرایند طراحی تا چاپ جعبه و بسته بندی که با یک طرح مفهومی شروع شده و نهایتاً با چاپ بسته بندی به پایان میرسد، به نظر آسان میآید اما با پیچیدگیهای فنی بسیار زیادی همراه است. رعایت نکردن الزامات فنی در طراحی تا چاپ بسته بندی علاوه بر این که منجر به کیفیت پایین بسته بندی و هزینه های تمام شده بالایی می شود، اتلاف زمانی بالایی را نیز به همراه خواهد داشت. با ما همراه باشید تا با طراحی و چاپ بسته بندی آشنا شوید.
طراحی بسته بندی برای چاپ
مسلماً هر کسب و کاری برای افزایش مشتریان و درآمدزایی نیاز به بازاریابی دارد. این بازاریابی گاهاً از طریق بسته بندی محصولات انجام می شود. بنابراین، بازاریابان برای انتخابی مؤثرتر نیازمند اطلاعات جامعی در خصوص طراحی و چاپ بسته بندی هستند. مجموعه مقالات فرایند طراحی جعبه و چاپ بسته بندی، علاوه بر این که اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهد، حاوی نکاتی کلیدی برای موفقیت در این مسیر نیز است.
ما قصد داریم در دو مقاله و طی 6 مرحله شما را در فرایند طراحی بسته بندی تا چاپ آن، برای انتخابی آگاهانه تر و دستیابی به بسته بندی با کیفیت تر، یاری کنیم.
مرحله 1) طرح مفهومی
مرحله 2) رونوشت جلد بسته بندی
مرحله 3) طراحی
مرحله 4) فرایند Prepress
مرحله 5) فرایند Proofing
مرحله 6) فرایند چاپ
در این مقاله، به تشریح مرحله "طرح مفهومی" می پردازیم. سایر مراحل در مقاله فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی- بخش دوم ارائه شده اند.
مرحله 1) طرح مفهومی
به یاد داشته باشید که برای دریافت یک خروجی دلخواه، باید از ابتدای کار تمام قدم ها به درستی پیش برود. اولین قدم، خلق یک طرح مفهومی ماهرانه است که توسط تیم طراحی برند انجام می شود. این تیم وظیفه تبدیل چشم انداز و اهداف شما را به یک طرح هنرمندانه بسته بندی را دارند. این کار دارای پیچیدگیهای زیادی است و نمی توان تنها با تکیه بر یک تیم طراحی، انتظار بهترین طرح ممکن را داشت.
در مرحله اول، سه اقدام اساسی وجود دارد که در موفقیت شما در طراحی بسته بندی تأثیرگذارند:
- نوشتن خلاصه طرح
- بررسی و تایید مفاهیم بسته بندی
- مدیریت پروژه
اقدام اول: نوشتن خلاصه طرح
یک بسته بندی خوب برای دستیابی شما به موفقیت در برندینگ بسیار تأثیرگذار است. با این وجود برای دستیابی به یک طراحی مناسب باید اطلاعات مفیدی که برای بهتر کردن هر چه بیشتر طراحی بسته بندی مورد نیاز است، با جزئیات کاملی مستند سازی شده و در اختیار تیم طراحی قرار گیرد.
اطلاعات قابل ارائه به تیم طراحی می توانند شامل موارد زیر باشند:
1- جزئیات استراتژیک مربوط به بسته بندی جدید که شامل موارد زیر می شود:
- اهداف شما
- آیا سعی در افزایش فروش دارید یا افزایش آگاهی از برند؟
- آیا شما به دنبال به روزرسانی طیفی از بسته بندی های موجود در بازار هستید یا تولید محصولات جدید؟ یا قصد دارید طراحی مجدد کاملی از برند را برای محصولات اعمال کنید؟
- مخاطبان هدف- شامل هرگونه تحقیقی که در مورد مشتریان انجام داده اید.
- خصوصیات جمعیتی و روانشناسی مخاطبان مورد نظر شما چیست؟ از جمله سن، درآمد، موقعیت جغرافیایی، ویژگیهای شخصیتی، علایق و شیوه زندگی
- عامل ترغیب کننده مخاطبان هدف برای خرید محصول شما چیست؟
- موقعیت تجاری مارک یا محصول
- عامل یکتا و تمایز شما در بازار چیست؟ چه عاملی شما را در بازار برای مخاطب جذاب و منحصر به فرد می کند؟ و چرا این عامل منحصر به فرد است؟
- احساسی که باید در مخاطب القا شود
- شما با ارائه این محصول/ بسته بندی به دنبال ایجاد و دستیابی به چه تغییری در رفتار، نگرش و یا احساسات مشتریان هستید؟
- جمع آوری اطلاعات رقبا
- رقبای شما در زمینه طراحی بسته بندی این محصول به چه صورت عمل می کنند؟
- جایگاه محصولات آنها چگونه است؟
- نمونه طراحی بسته بندی که شما آن ها را می پسندید/ نمی پسندید
- عناصر یا ویژگی های طراحی که برای شما جذاب است، چه مواردی بوده و چرا اینگونه است؟
2- الزامات مخصوص بسته بندی
چنانچه هدف شما از طراحی، طراحی بسته بندی برای اولین بار و یا طراحی کامل و مجدد برند باشد، ممکن است برخی از اطلاعاتی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد را در اختیار نداشته باشید. بدین منظور با تیم طراحی و چاپ بسته بندی خود همکاری کرده تا جزئیات طرح را نهایی کنید. در این راستا، شبکه چاپ با بهره گیری از تیمی مجرب و متخصص، در تمامی مراحل طراحی تا چاپ بسته بندی با شما همراه است.
- عناصر مهم برندینگ که باید در طراحی بسته بندی در نظر گرفته شوند، عبارتند از:
- رنگهای برند، رنگهای پانتون، فونتها، گرافیکها، تصاویر، آرمها
- عناصر طراحی که باید با همه تغییرات محصول سازگار باشند کدامند و دلیل اهمیت استفاده از آنها چیست؟ به عنوان مثال یک طرح چوبی باید برای هر بسته بندی استفاده شود؛ زیرا این امر به ایجاد درک و القای یک محصول غذایی روستایی و قابل اعتماد به مخاطب، کمک میکند.
- مشخص کردن عناصر طراحی که باید در تمام طرحها یکسان باشند که این عمل، تکنیکی اساسی برای اطمینان از ثبات رنگ و برند در طیف وسیعی از محصولات به هنگام چاپ به شمار میرود.

- هدف بسته بندی
- هدف از بسته بندی چیست؟ به عنوان مثال جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی، محافظت در برابر ضربه و غیره
- جزئیات تولید و ساخت
- بسته بندی کجا تولید میشود؟
- از چه نوع دستگاه های چاپ و حامل تصویری استفاده میشود؟
- مشخصات بسته بندی
- بستر یا مواد بسته بندی شده در پکیج جدید چه خواهند بود؟
- اندازه، ابعاد و شکل آنها به چه صورت است؟
- رونوشت جلد بسته بندی
- محتویات بسته به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟ برای اطلاع از جزئیات بیشتر این مرحله به اینجا مراجعه کنید.
- زمان و فرمت خروجی موردنظر از تیم طراحی
- نوع فایل (PDF، Adobe Illustrator)
- فرم خاص مانند برد نصب شده، نمونههای اولیه/mockups، رندرهای دیجیتالی سه بعدی یا غیره
قالب رایگان اطلاعات مورد نیاز برای ارائه به تیم طراحی بسته بندی در اینجا قابل دسترسی است.
اقدام دوم: بررسی و تایید مفاهیم بسته بندی
هنگامی که برند خود را به طور مختصر به تیم طراحی خود معرفی کردید، آنها مفاهیم اصلی بسته بندی را پیاده سازی میکنند و اهداف و چشم انداز برند شما را در شکل بسته بندی اعمال میکنند.
در واقع باید اطمینان پیدا کنید که طرح انتخاب شده گزینه مناسبی خواهد بود. سوالاتی که باید در این گام به آنها پاسخ داده شود، عبارتند از:
1- آیا این طراحی، اهداف شما را برآورده میسازد؟
در این قسمت بایستی به خلاصه طرح اولیه بازگردیم و طرح اهداف اولیه را مجدداً بررسی کنیم. در برخی موارد نیز اجزای طراحی کنار گذاشته شده و یا نادیده گرفته میشوند.
2- آیا میتوان طرح را چاپ کرد؟
وقتی مفاهیم اولیه طراحی بسته بندی را مرور میکنید، تعیین قابل چاپ بودن طرحها از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا برخی از طرحها بر روی صفحه نمایشگر عالی به نظر میآیند ولی نسخه چاپی آنها، جذابیت یاد شده را نخواهد داشت.
در ادامه، لیستی از سوالات وجود دارد که تیم چاپ شما میتواند در پاسخ دادن به آنها شما را یاری کند:
- آیا طرح قابلیت تکثیر در دستگاه چاپ را دارد؟
- مشکلات احتمالی در مورد چاپ چه خواهند بود و راه حلهای پیشنهادی کدام هستند؟
- مواد بسته بندی انتخاب شده چه تاثیری در نتیجه خواهند گذاشت؟
- استراتژی رنگ چیست؟ (چه تعداد رنگ و چه نوع رنگی برای ارائه مفهوم طراحی موردنیاز است؟)
- کدام روش چاپی به بهترین نتیجه خواهد رسید؟
- هزینههای چاپی پیش بینی شده برای طرح انتخابی چقدر است؟
- چگونه میتوان فرآیند طراحی موجود برای چاپ را اصلاح کرد تا سرعت تحویل افزایش و هزینهها کاهش یابند؟
در حقیقت، طراحی یک استراتژی رنگ و چاپ در این مرحله تکنیکی اساسی برای اطمینان از ثبات رنگ در طیف چاپ محصولات هنگام چاپ به شمار میآیند.
اقدام سوم: مدیریت پروژه
اگر برنامهای نداشته باشید، تیم چاپ میتواند با در نظر گرفتن محدوده زمانی و بودجه، شما را در این مسیر یاری کند. در اینجا مواردی اساسی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. مانند:
- اطلاعات کلی پروژه
- محدوده پروژه
- موارد قابل تحویل
- جزئیات بودجه در نظر گرفته شده
- جدول زمانی پروژه
- ذینفعان اصلی داخلی و خارجی
- نقاط عطف و مهلتهای بحرانی برای هر مرحله از پروژه
- مهلت زمانی اتمام طراحی
- فرایند اعتبار سنجی رونوشت جلد بسته بندی
- فرایند Prepress
- فرایند Proofing
- فرایند چاپ
- فرایند تحویل به خرده فروشی
اگر منابع مالی کافی در اختیار دارید، بهتر است مدیر پروژه اختصاصی برای مدیریت روند کارهای خود به خدمت بگیرید. اگر چه در این خصوص، امکان همراهی شرکت چاپ نیز در انتخاب منابع مدیریت پروژه نیز وجود دارد.
با توجه به این اصل که طراحی و چاپ بسته بندی از عوامل مهم و تأثیرگذار در برندسازی و بازاریابی و فروش محصولات است، بنابراین طراحی و چاپ مناسب بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این خصوص ارائه اطلاعاتی مشخص از جمله، اهداف، ویژگی مخاطبان، وضعیت رقبا و غیره به تیم طراحی و همچنین بررسی امکان پذیر بودن چاپ، انتخاب نوع رنگ، نحوه چاپ و غیره از طرف تیم چاپ، ضرورت دارد.
صحبت پایانی
همانطور که از این مقاله می توان دریافت، همراهی و همکاری مؤثر میان دو تیم طراحی و چاپ بسته بندی از جمله عوامل حیاتی در دریافت بهترین خروجی است؛ لذا وجود این دو تیم در کنار یکدیگر و تعامل سازنده آن ها، نه تنها منجر به کاهش هزینه ها می شود، بلکه از اتلافات زمانی نیز جلوگیری می کند. در این راستا، شبکه چاپ با بهرهمندی از تیمی مجرب، متخصص، خلاق و متعهد در هر دو زمینه طراحی و چاپ، در تمامی مراحل، از طراحی تا چاپ بسته بندی در کنار شما خواهد بود.
