فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی- بخش دوم



فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی- بخش دوم


همانطور که می دانیم، رعایت مجموعه ای از الزامات و ملاحظات در فرایند طراحی و چاپ بسته بندی برای دستیابی به موفقیت در برندینگ، بازاریابی و در نهایت فروش محصولات و در عین حال صرفه جویی در زمان و هزینه ها، بسیار با اهمیت است. با ادامه آموزش های فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی با ما همراه باشید.

 

فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی

همانطور که در مقاله "فرایند چاپ و بسته بندی- بخش اول" اشاره شد، فرایند طراحی تا چاپ جعبه و بسته بندی را می­توان در 6 مرحله در نظر گرفت:

 مرحله 1) طرح مفهومی

مرحله 2) رونوشت جلد بسته بندی

مرحله 3)  طراحی

مرحله 4) فرایند Prepress

مرحله 5) فرایند Proofing

مرحله 6) فرایند چاپ

در این مقاله مراحل 2 تا 6 این فرایند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. در مقاله قبلی، مرحله طرح مفهومی مورد بررسی قرار گرفت.

مرحله 2) رونوشت جلد بسته بندی

رونوشت جلد بسته بندی یا Pack Copy، دربرگیرنده تمامی اطلاعات محصول از قبیل نام محصول، مواد تشکیل دهنده، اطلاعات غذایی، آدرس و غیره است که در بسته بندی نهایی چاپ می‌شوند. اعتبار سنجی رونوشت جلد بسته‌بندی، مرحله دوم فرآیند طراحی تا چاپ است. در این مرحله، رونوشت جلد باید توسط تمامی ذینفعان مورد تأیید قرار گیرد.

3 بخش مهمی که در این مرحله به آن‌ها خواهیم پرداخت، عبارتند از:

  1. تعیین زمان اقدام برای فرایند رونوشت جلد بسته بندی
  2. جمع آوری اطلاعات و برقراری هماهنگی ها
  3. دریافت تأییدیه نهایی

بخش اول: تعیین زمان اقدام برای فرایند رونوشت جلد بسته بندی

طراحی بسته بندی فرایندی است که نیاز به لحاظ الزامات مختلف و صرف زمان دارد، تسریع این فرایند و گذشتن از برخی از مراحل ممکن است گاهاً برای افراد وسوسه کننده باشد. فرایند رونوشت جلد بسته بندی از جمله این مراحل است.

گاهاً افراد در عوض انجام فرایند رونوشت جلد بسته بندی و نهایی و تأیید کردن اطلاعات مندرج روی آن، از این مرحله به سادگی عبور کرده و به گذاشتن فضای خالی روی جلد برای این اطلاعات در مرحله طراحی، اکتفا می کنند. عدم تکمیل رونوشت جلد بسته بندی و تأخیر انداختن در انجام آن، احتمال افزایش هزینه ها را بسیار بالا برده و منجر به هدر رفت هزینه و زمان می شود؛ چرا که تغییری هر چند اندک در فایل طراحی آماده شده، هزینه بر و زمانبر است.

در نتیجه، توصیه می‌شود که فرایند گردآوری، تأیید و نوشتن رونوشت جلد بسته بندی همزمان با فرایند طرح مفهومی (مرحله 1) و قبل از شروع فرایند طراحی، پیش رود.

بخش دوم: جمع آوری اطلاعات و برقراری هماهنگی ها

برای افزایش کیفیت و کاربرد رونوشت جلد محصول لازم است در طی این فرآیند با واحدهای مرتبط مختلف از جمله واحدهای حقوقی، بسته بندی، تحقیق و توسعه، محصولات جدید (NPD)، بازار‌یابی و غیره هماهنگ باشید.

اطلاعات مورد نیاز در این مرحله عبارتند از:

  1. عنوان: نام محصول
  2. توضیح محصول: عطر، طعم، تنوع و غیره
  3. Romance Copy: این قسمت بیانگر این است که محصول چیست، چه کاری انجام می‌دهد و مصرف کننده چگونه می‌تواند از آن استفاده کند. در واقع Romance Copy عبارت ها، تصاویری از خصوصیات محصول و یا سایر تصاویر جذابی هستند که مشتری را برای خرید محصول ترغیب می کنند.
  4. اندازه: وزن خالص
  5. مواد لازم: لیست مواد تشکیل دهنده
  6. ارزش غذایی: اطلاعات مربوط به مقدار متوسط انرژی، پروتئین، چربی، چربی اشباع، کربوهیدرات، قند و سدیم و غیره موجود در مواد غذایی
  7. دستور العمل پخت و پز و نگه‌داری
  8. اطلاعات تماس و آدرس‌ها
  9. اطلاعات بازیافت
  10. اطلاعات قانونی یا نظارتی: مانند بر‌چسب گذاری ها
  11. بارکد
  12. دستور العمل
  13. مواد و کد کالا: کد مخصوص شناسایی بسته بندی
  14. ادعای مالکیت و حقوقی
  15. ترجمه: ترجمه اطلاعات مندرج به سایر زبان ها در صورت نیاز

 

 

بخش سوم: دریافت تأییدیه نهایی

مهمترین اقدام در این مرحله، اخذ تأییدیه سهامداران و صاحب نظران شرکت در خصوص رونوشت جلد محصول است.

مرحله 3)  طراحی

طراحی بسته بندی باید توسط یک طراح فنی خبره و در نظر گرفتن جزئیات و درک تخصصی از کاربرد یک طرح در قالب‌های بسته بندی باشد که در 5 مرحله به شرح زیر انجام شود:

  • تنظیم فایل طراحی
  • محتوای نهایی و طرح بندی
  • سایر ملاحظات فنی طراحی
  • استفاده از طرح‌ها/ مدل‌های 3 بعدی/ ماکت‌ها
  • اخذ تأییدیه

1- تنظیم فایل طراحی

تبدیل طرح مفهومی به بسته بندی واقعی، بر عهده طراح فنی است که براساس مشخصات بسته بندی، طراحی را به همراه Dieline های موردنیاز در بسته بندی، تکمیل می کند. Dieline که به عنوان قالبی برای بسته بندی بکار می رود که اطمینان لازم را از مناسب بودن طرح بندی برای محصول چاپی ایجاد کرده و تمام خطوط بریده شده، پانل‌ها و قسمت‌های تاشو را به صورت مسطح نشان می‌دهد.

استفاده درست از Dieline ها برای چاپ موفقیت آمیز ضروری است، چرا که تعیین کننده موارد زیر هستند:

  • مقیاس صحیح (100%) با ابعاد
  • خطوط برش و تا
  • تمامی الزامات از چاپ تا برش (آماده سازی) بسته بندی
  • مهر و موم
  • تعیین مکان تاریخ های مهم (مصرف، انقضا و غیره)
  • تعیین مکان بهینه بارکد
  • علامت محل باز شدن بسته بندی برای مصرف کننده (خط مستطیلی که با استفاده از آن می توان به راحتی بسته بندی را باز کرد)- Eyemark

نمونه ای از Dieline و Eyemark بسته بندی در اشکال زیر نمایش داده شده است:

 

 




2- محتوای نهایی و طرح بندی

طراحی پس از تایید طرح مفهومی و رونوشت جلد محصول، بسیار کم هزینه تر از عدم توجه به دو مرحله اول است. طراح فنی با در نظر گرفتن طرح مفهومی، رونوشت تأیید شده و تصویرسازی ها، عکس ها و فونت های مورد نیاز برای چاپ  و استفاده از ابزارهای طراحی، طراحی خود را تکمیل می کند. در این بخش، حساسیت بالایی در قرارگیری درست عناصر طراحی در داخل کادرهای مخصوص به خود، وجود دارد.

 

 3- سایر ملاحظات فنی طراحی

عناصر فنی طراحی، از جمله نگاشت صحیح رنگ، علائم چشمی (Eye-mark) و الزامات بارکد،  نیز در این مرحله قابل انجام هستند. توجه به این ملاحظات نقش مؤثری در کاهش هزینه های طراحی و چاپ دارد. توصیه می شود در این مرحله از مشاوره و راهنمایی افرادی که در حوزه چاپ و Prepress تجربه و تخصص دارند، استفاده شود.

4- استفاده از طرح‌ها/ رندرهای سه بعدی/ ماکت‌ها

استفاده از ماکت ها و رندر‌های دقیق 3D، راهی عالی برای اطمینان از پیوستگی رنگ و برند در طیف وسیعی از محصولات و همچنین ایجاد حس از طراحی صورت گرفته قبل از چاپ بسته بندی به شمار می‌روند. 

  1. ماکت ها

اگر محصولات شما دارای بخش های مختلفی هستند و قصد دارید طرز قرار‌گیری آن‌ها در کنار یکدیگر را در یک قفسه واقعی بررسی کنید، استفاده از ماکت، بهترین راه برای پیشبرد این هدف است.

  1. رندر‌های سه بعدی

رندر‌های سه بعدی روشی عالی برای مشاهده بسته بندی از زوایای مختلف است که در فرآیند تصمیم‌گیری های مرتبط با طراحی بسیار مهم و تأثیرگذار هستند. استفاده از آن‌ها موجب می‌شود تا از نحوه قرار‌گیری همه عناصر در طرح بسته بندی جدید اطمینان حاصل کنید.

 

5- اخذ تأییدیه ها

در آخرین بخش از مرحله طراحی، اخذ تأیید از تمامی صاحب نظران (سهامداران، واحدهای مختلف اعم از بازاریابی، محصولات جدید و غیره) اهمیت دارد؛ چرا که مانع از هزینه های اضافی و اتلاف وقت جهت اصلاح طرح می شود.

مرحله 4) فرایند Prepress

Prepress یا "آماده سازی برای چاپ" در واقع همه آن چیزی است که برای آماده سازی یک طرح برای چاپ نهایی به آن نیاز داریم. در این مرحله، فایل تایید شده طراحی مجدد پردازش شده و آماده چاپ می‌شود. آماده سازی برای چاپ فرآیندی بسیار فنی و مکانیکی است و اجرای صحیح آن برای اطمینان از کیفیت چاپ مناسب، از اهمیت زیادی برخوردار است.

تمرکز Prepress بر روی چهار بخش اصلی قرار گرفته است:

بخش 1) اطمینان از این که رنگ ها دقیقاً مطابق انتظار باشند.

بخش 2) پروفایل دستگاه چاپی مشخص شده باشد.

با توجه به این که هر دستگاه براساس Press profile به شیوه متفاوتی چاپ می کند، جهت اطمینان از چاپ دقیق و بدون نقص، با مشاوره متخصصین، باید Press Profile دستگاه مشخص شده و نکات فنی در طراحی مطابق آن لحاظ شود.

بخش 3) از خطا‌های رجیستری جلو‌گیری شود.

رعایت این نکته به خصوص برای چاپ آفست بسیاری ضروری است، چرا که در این نوع چاپ همپوشانی لایه های چاپی مهم است. در زبان چاپی،  همپوشانی صحیح "رجیستری" نامیده می شود، بنابراین، اگر تصویر خروجی چاپگر تار و یا درهم باشد، خارج از رجیستری بوده است.

بخش 4) بررسی‌های پرواز انجام شود.

پس از آماده شدن فایل چاپی، تکنسین قبل از انتشار فایل را به طور کامل چک می کند تا هرگونه مشکل یا خطا‌های احتمالی را شناسایی و مرتفع کند.

مرحله 5) فرایند Proofing

رنگ ها گاهاً می توانند باعث فریب شوند!

رنگ بسته بندی ممکن است بر روی بسته بندی نهایی شکلی کاملاً متفاوت نسبت به صفحه نمایش طراح به خود بگیرد. در این مرحله توجه به الزامات ثبات رنگ در هنگام چاپ بسیار اهمیت دارد.

مرحله 6) فرایند چاپ

چاپ بسته بندی طراحی شده، مرحله نهایی طراحی برای چاپ به شمار می‌رود.

صحبت پایانی

شما در طی دو مقاله با فرایند طراحی تا چاپ بسته بندی آشنا شدید. از این پس نیز می‌توانید برای به دست آوردن بسته بندی‌های بهتر و مناسب‌تر برای برند خود، از این دانش جدید بهره مند شوید. در نتیجه، فرآیند طراحی تا چاپ بدون هیچ گونه دردسری، در زمان مطلوب و با بودجه‌ای مناسب انجام خواهد شد. اهمیت آشنایی و تجربه تیم طراحی با فرایند و تجهیزات چاپ در دستیابی به بسته بندی بی نقص غیر قابل چشم پوشی است؛ چرا که نه تنها باعث کاهش هزینه ها می شود، بلکه از اتلاف منابع انسانی و زمان نیز جلوگیری می شود. چاپ و بسته بندی شبکه چاپ مفتخر است که با بیش از 40 سال سابقه در حوزه طراحی و چاپ انواع بسته بندی و با بهره گیری از افرادی توانمند، متخصص و مجرب و تجهیزاتی مدرن و با کیفیت، در تمامی فرایند طراحی تا چاپ شما را همراهی کند.


2022-11-03 12:04:39  

طراحی_و_چاپ/ طراحی_و چاپ_جعبه_و_بسته_بندی/ چاپ_جعبه/ بسته_بندی

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com