مقالات
بسته بندی با استفاده از مواد طبیعی مانند برگ درختان آغاز شده است .
تولیدات سریالی محصولات بعدا با محصولاتی همچون مواد بافتنی و گلدان انجام شده است .
تخمین زده میشود که شیشه و چوب موادی هستند که حدود 5000 سال برای بسته بندی مورد استفاده بوده اند .
در سال 1823 پیتر دوراند انگلیسی قوطی فلزی خود که در واقع اولین بسته بندی ساخته شده از ورقه های فلزی بود را به عنوان اختراع ثبت کرد ، در ادامه در سال 1900 قوطی های 3 قطعه ای ، 2 اتصالی مورد استفاده قرار گرفت .
در همین زمان بود که کاغذ و مقوا به عنوان 2 مواد مهم در بسته بندی مورد استفاده قرار گرفتند که بعدا با ابداع پلاستیک این ماده رفته رفته جایگزین کاغذ و فلز شد .
جدید ترین مدل بسته بندی است .
اولین پلاستیک مصنوعی در سال 1838 توسط الکساندر پارلر آماده سازی شد و در نمایشگاه بین المللی در لندن در سال 1862 به نمایش گذاشته شد .
این پلاستیک به منظور جایگزین شدن به جای مواد طبیعی ( مثل عاج ) ساخته شد و به پارکسین ملقب شد .
در سال 1849 چارلس گودیر و توماس هنکوک یک روش تولید را توسعه دادند که خاصیت چسبندگی لاستیک طبیعی را از بین برد و به آن خاصیت ارتجاعی اضافه کرد . در ادامه در سال 1851 لاستیک سخت یا کائوچو شکل تجاری پیدا کرد .
در سال 1870
Wesleg hyatt
در نیویورک روشی را برای تولید سلولید در دمای بالا و فاشر زیاد با درصد نیترات کم ابداع کرد . این نوآوری تا سال 1907 تنها شکل تجاری پلاستیک بود تا اینکه لئو هندریک پلاستیک bakelite
را ابداع کرد
آنچه که دقیقا پلاستیک نامیده شد ، شناخته نشد تا سال 1920 زمانی که ایده ی انقلابی هرمن استادینگر به گوش رسید . که درواقع ابداع همان پلیمر بود هرچند که در ابتدا این ابداع توسط خیلی از دانشمندان پذیرفته نشد اما جایزه ی نوبل را در سال 1953 برای هرمن به ارمغان آورد .
استفاده از پلاستیک به عنوان بسته بندی در سال 1950 به اوج رسید و در 1970 بخش بسته بندی پلاستیک شروع به رشد کرد .
استفاده وسیع از پلاستیک در بسته بندی بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد .
پلی اتیلن در طول جنگ در مقیاس وسیعی تولید شد و بعد از جنگ تبدیل به قابل دسترس ترین ماده در بازار شد به طوری که در آغاز جایگزین کاغذ مومی در بسته بندی نان شده بود .
از سال 1970 بسته بندی پلاستیکی به سرعت رشد کرد .
با پیشرفت تکنولوژی و وضعیت فعلی، مواد و متریال های اقتصادی تر و مناسب تری پا به عرصه ی صنعت بسته بندی گذاشته اند.
چرا که در گذشته بسته بندی فقط برای حمل و نقل و محافظت به کار می رفت اما امروزه با مواد متنوع موجود در بسته بندی وظیفه و نقش تبلیغاتی برای محصول را نیز بر عهده گرفته است .
در نتیجه امروزه ، بسته بندی جزئی از سیاست های فروش و بازاریابی است .
چرا که این بسته بندی است که بین محصولات مشابهی که در فقسه های فروشگاه ها در کنار هم چیده شده اند تفاوت ایجاد میکند .
شیشه به عنوان اولین بسته بندی در 1500 قبل از میلاد در مصر به کار رفت .
شیشه اولین بار به عنوان گلدان دیده شد و در ساخت گلدان به کار رفته بود که در آن زمان در ترکیب با سنگ آهک ذوب شده ، شن و ماسه و سیلیکات به شکل یک بسته بندی شیشه ای در می آمد .
در حدود 1200 قبل از میلاد گلدان ها و لیوان ها از شیشه ی فرآوری شده ساخته شد . بعد از اختراع
Blowpipe
در 3000 قبل از میلاد توسط فینیقی ها ، ساخت شیشه کاملا شفاف در دوران بعد از میلاد مسیح به عنوان یک روش تولید بهبود یافت و گسترش پیدا کرد .
پیشرفت و توسعه ای که بر روی بسته بندی شیشه ای تاثیر زیادی داشت اختراع دستگاه اتوماتیک تولید شیشه دوار در سال 1889 بود و بعد از آن در دهه ی 70 بسته بندی شیشه ای برای محصولات با ارزش و لوکس مورد استفاده قرار گرفت و تا به امروز هم استفاده وسیع و فراوانی از این نوع بسته بندی می شود .
از زمان های قدیم بسته بندی های فلزی به صورت جعبه های طلا و نقره دیده می شد همانند آلیاژها و پوشش های قوی که امروزه از بسیاری از محصولات محافظت میکند .
تولید ورقه های حلبی در 1200 میلادی در بوهومیا ابداع شد ، بعد از آن در آغاز قرن 14 قوطی های غذا از جنس قلع مورد استفاده قرار گرفت . این تکنولوژی به عنوان یک راز علمی از 1600 نگه داشته شد تا اینکه با کیفیت بهتر و تولید آسان تر با تولید فولاد جایگزین شد ، بعد از اینکه ویلیام اندروود این پروسه را به آمریکا فرستاد .
ایده ی گذاشتن و نگه داری غذا در بسته بندی فلزی اولین بار در سال 1809 مطرح شد ، زمانی که ناپلئون 12 هزار فرانک جایزه برای کسی که بهترین روش نگه داری غذای مورد نیاز سربازان را پیشنهاد بدهد ، در نظر گرفته بود .
نیکولاس آپرت از پاریس راهی ارائه کرد که ورقه های حلبی متصل شده با قلع بتوانند محتویات غذا را بعد از استریل شدن در خود حفظ کنند . یک سال بعد از آن پیتر پورانت قوطی های استوانه ای حلبی خود را که با قلع فشرده شده و متصل شده بود را به عنواع اختراع به ثبت رسانید .
بسته بندی کاغذی در چین شروع شد . کاغذ قدیمی ترین ماده ی دوباره شکل پذیر در بسته بندی است . در قرن یکم و دوم قبل از میلاد چینی ها از پوست درخت شاه توت برای بسته بندی غذا استفاده میکردند و تکنیک ساخت کاغذ را در طول 1500 سال توسعه دادند و به خاور میانه منتقل کردند . تکنیک کاغذ سازی به اروپا رسید ، از آنجا به انگلیس ( سال 1310) و بعد به آمریکا ( سال 1609) رفت .
اولین جعبه ی مقوایی تجاری در انگلیس در سال 1817 تولید شد . 200 سال بعد و بعد از اختراع مقوای راه راه (چین دار – کنگره دار ) در سال 1850 این ماده جایگزین جعبه های چوبی در تجارت شد .
قرن 20 عصر درخشان برای کاغذ و مقوا بود .
بی شک بسته بندی نه صد ها بلکه هزاران سال است در پیرامون ما وجود دارد . اگر به تاریخچه و تجربیات خود نگاهی بیاندازیم درمیابیم که بسته بندی در دوران حاضر است که به بلوغ و پختگی لازم رسیده است .
امروزه بسته بندی یک رویداد بزرگ و یک رخداد خبری – بصری برجسته است و سهم بسیار بزرگی در زندگی ما دارد .
این اتفاق بزرگ ریشه در مجموعه ای از عوامل دارد که از مهمترین آنها میتوان به ( ماندگاری مواد ، فناوری ، انقلاب در کشاورزی ، جهانی شدن ، صنعتی شدن و رشد مادی گرایی ، تغیرات آب و هوایی و از همه مهمتر رشد و بوجود آمدن ابر بازارها ، هایپر مارکت ها ، رقابت و مهاجرت جمعیت در کنار عواملی چون تجربیات غنی تجاری و همچنین تکامل طراحی صنعتی ) اشاره کرد . در انتها مجموعه ی این اتفاقات منجر به شکل گیری بسته بندی هایی بسیار جذاب و زیبا شده که در پس هر یک آنها یک داستان و تفکر خلاق و شگفت انگیز وجود دارد .
بسیاری از جعبه ها برای ایجاد تمایز و جذابیت در بازار جهانی سعی در نشان دادن فرهنگ و سنت های محلی و منطقه ای خاستگاه خود دارند . به همین منظور در این بسته ها از روان شناسی و فیزیولوژی استفاده می شود تا به شکل تجربی و شهودی و کاملا بی واسطه شیوه ی استفاده را به مصرف کننده منتقل کند .
بعضی از بسته بندی ها به شکل یه هدیه ی ارزشنمند در لفافه ای بسیار ارزشمند آراسته و پیچیده میشوند تا ضمن نشان دادن ارزش تجاری خود بتوانند در میان مردم نیز رواج پیدا کنند ، در کنار اینها بسته هایی تولید میشوند که برای دسترسی به محتوای داخل آنها لازم است که آنها به کلی خراب کرد و از بین برد .
یکی از اشتباهات متداول که هنوز بسیاری از صاحبان کسب و کار دچار آن هستند ، نگاه به بسته بندی به عنوان یک تولید ضایعاتی است . هرچند که به نوعی این تفکر درست و اجتناب ناپذیر است ، اما نمیتوان تاثیر مخرب این تفکر را بر روی مهمترین کارکرد بسته بندی به خصوص در بازار و تجارت امروز که همان ارائه و معرفی درست و جذاب محصول است ، نادیده گرفت .
از جهتی چرخه ی ضایعات و بازیافت امروزه باعث تحول بسیار زیادی در تامین مواد اولیه شده است ، مثال بارز این امر ثروتمند ترین زن در چین است که ظرف بیش از یک دهه از طریق مجموعه ی صنعتی کاغذهای باطله ی جمع آوری شده در آمریکا را بازیافت و به مقواهای با کیفیت بالا تبدبل میکنند . بسته بندی این مقواها دنیا را در می نوردد ...
مجموعه ی ناین دراگونز پیپر هم اکنون ثروتی معادل 304 میلیارد دلار برای موسس خود به ارمغان آورده است .
با توجه به تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی ، طراحان بسته بندی را وادار به توجه و کسب آگاهی بیشتر نسبت به محیط زیست کرده است تا محصولاتی با انطباق هرچه بیشتر نسبت محیط زیست و چرخه ی طبیعت تولید و عرضه کنند .
حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا یک بسته بندی باید یک پروسه ی طراحی را به طور موفق و کاربردی طی کند و پاسخ را میتوان اینچنین داد که اگر ما کمی به نحوه و علل شکل گیری و تکامل بسته ها ، ظاهر و شیوه ی عمل ، نحوه ی تولید و مواد سازنده و نیز معنای فرهنگی و اقتصادی شان بیاندیشیم ، متوجه ضرورت این امر می شویم .
بسته بندی در آغاز شیوه ای برای حفاظت از کالا در مقابل عوامل بیرونی مخرب مثل ضربه ، فشار و عوامل آب و هوایی بود .
اما با رشد صنعت و تجاری شدن و توسعه بازرگانی بسته بندی به رشد و اعتلا رسید و کاری بسیار فراتر از نقش حفاظتی خود پیدا کرد .
یکی از مهمترین کارکردهای بسته بندی های امروز حفاظت از تولید کننده ، توزیع کننده و خرده فروش در مقابل پیامدهای ناشی از استفاده ی نادرست است . بسته ها این کار را از طریق پیام های آشکار و نهان خود انجام میدهد .
این پیام ها شامل نحوه ی انتقال ، نگه داری ، باز کردن بسته ، عرضه ، ردیابی ، به کار گرفتن ، توزیع ، مصرف ، بازمصرف ، بازیافت یا زباله سازی محتویات بسته را کنترل می کنند .
پیام های آشکار : در واقع نوشته هایی است که اغلب آنها را نمی خوانیم اما به صورت ناخود آگاه وجود آن را اطمینان بخش میدانیم و نسبت صحت محصول مطمئن میشویم .
پیام هایی مثل : این به سمت پایین می باشد
شکستنی است
این جعبه را به تنهایی از زمین بلند نکنید
که بر روی بسته بندی یک بافت خاص بصری ایجاد میکنند که معمولا با سایز کوچک در کنار هم قرار میگیرند و در کشور های مختلف ممکن است در نوع و شکل آنها تغییراتی دیده شود .
این علائم در بسته بندی مواد غذایی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند چرا که این علائم و اطلاعات نقش حفاظتی را ایفا میکنند و و سرکار آنها مستقیما با سلامت مصرف کننده است . این اطلاعات معمولا شامل مقادیر مواد تشکیل دهنده آن محصول غذایی است .
مانند مقدار کالری ، مقدار کربوهیدرات ، چربی ، پروتئین ، نمک ، کربوهیدرات و بقیه مواد تشکیل دهنده که ذکر آن حائز اهمیت باشد . تمامی این اطلاعات می توانند روی انواع بسته بندی ها و کوچکترین آنها مانند یک جعبه سیگار یا یک شکلات در کنار برند تجاری محصول جا داده شود.
همان طور که از مفهوم بسته بندی برمی آید بسته بندی وظیفه ی دوام و انسجام محتویات درون خود را بر عهده دارد و این کار از طرق مختلف مثل محافظت محتوا از گازهای موجود در هوا ، نور ، آب ، تشعشات رادیو اکتیو ، باکتری و حتا بو ها انجام می دهد .
بارزترین مثال این گونه بسته ها بسته های مواد غذایی و دارویی هستند . به طور مثال یک جعبه حاوی سالاد ، از گاز پر می شود تا ماندگاری محتویات بالا رود .
این ویژگی ، این امکان را به مصرف کننده می دهد تا بتواند در شرایطی بخشی از محتوا را مورد استفاده قرار دهد و بخش دیگر را تا استفاده ی بعدی حفظ کند .
این یک روند متداول در محصولاتی مثل دارو ، نوشیدنی ، لوازم آرایشی عطر و چسب است .
به طور کلی امروزه بسته بندی ها به چنان تکاملی رسیده اند که بتوانند از میراث ، فرهنگ ، سنت ، استحکام و دوام برند ها حمایت و حفاظت کنند .
بسیاری از بسته هایی که هم اکنون تبدیل به یک سمبل و نماد برای برند و تولید خود شده اند . بیش از یک قرن قدمت دارند .
گوردونز جین در 1769 ماء الشعیر تلخ برادران فی در 1864 و اینس روزالس که تازه وارد تر است .در 1910 تاسیس شده اند .
در حالی که برند های بسیار قدیمی تر مانند اوروال از حدود 1070 در کار تخمیر ماءالشعیر بوده است . یا مثلا کلاوس از سال 1856 آب نبات می کند .
از این طریق بسته بندی ها به نوعی با ما و نیاکان ما همزیستی داشته و دارند و بسیاری از آنها تبدیل به پس زمینه زندگی ما شده اند که به شکلی در زندگی ما حضور پیدا کردند که ما حتی با بسیاری از آنها خاطره های مشترکی داریم
اما بسته بندی به افراد و خاطراتشان محدود نمی شوند بسته ها با مکان ها اقلیم ها و حتی سنت ها در ارتباط هستند و نقش مهمی در نگهداری محصولات غذاها و نوشیدنی های خاص یک منطقه دارند که به نوعی در کنار حفاظت از آنها معرف و ترویج دهنده ی آنها نیز هستند . کارکرد بسته بندی برای محصولاتی مثل کفش کمپر ، شکلات های تابلرون یا کنسرو ماهی اور نیز بسیار فراتر بوده به طوری باعث شده آنها از مرزهای خود فراتر روند .
در کنار این کار کرد فرامرزی بسیاری از بسته بندی ها تفاوت ها خاصیتهای مختص به یک فرهنگ و منطقه را تحکیم می بخشند مانند بسته بندی های خاص غذایی در بریتانیا یا شیوه های مختلفی که در بسته بندی گوشت ، نان ، کیک و گل در مناطق مختلف به کار می رود . همه اینها در کنار تاکید و تحکیم سنت و فرنگی خاص از این طریق باعث اعتلا و تنوع خود نیز شده اند .
یکی از انواع این نوع بسته ها همان کیسه های کاغذی است که روزی جزء اصلی فروشگاه ها بود ، اما امروز با رشد استفاده از نایلون های پلاستیکی ، استفاده از انها بسیار کم شده که امید است با برگشت کیسه های کاغذی به فروشگاه ها در جهت حفظ محیط زیست قدم مثبتی برداشته شود .
پس از سالها تجربه تولید بسته بندی طراحان و تولیدکنندگان هم اکنون میراث غنی از گذشته در اختیار دارند که به آنها اهمیت بسیاری می دهند میراثی که نه تنها از اصالت و ریشه برند پشتیبانی می کنند بلکه امکان سودمندی برای تقسیم شدن به زیر مجموعه های متنوع دسته بندی محصول و حضور در محدوده جغرافیایی متنوع را فراهم کرده است .
بارزترین و مثال این جریان قطعا دو کمپانی صاحب نام تولید نوشابه های گازدار یعنی همان کوکاکولا و پپسی هستند که بسته بندی آنها در واقع مهمترین بخش برند محسوب می شود .
بسته بندی ها اغلب کاربردی هستند و در کنار نقش حفاظتی معمولاً یک تعامل با کاربر در جهت صورت یا روش استفاده برقرار می کنند مسئله بسته بندی هایی که کاربر جهت استفاده از محتویات در یک روند کنترل شده باید بسته بندی را پاره یا خراب کند
بخشی از کاربرد بسته ها در جهت استفاده از محتویات داخل آنها می توان در مثال هایی آورد ، مثل جعبه رنگ های مخصوص منسوجات برند واتر کلد دایلون ، که جعبه قبل از مصرف باید سوراخ شود یا جعبه های ادویه جات که قبل از مصرف باید خوب تکان داده شود و در آخر بستههای کبریت که برای استفاده کبریت باید بر روی بخشی از بسته کشیده شود .
نقطه اشتراک این بسته بندی ها نیاز به دخالت کاربر در جهت استفاده از محتویات به شکل کنترل شده ای که از قبل طراحان آن را تعبیه کرده اند هستند .
این روند و مراحلی که در مسیر گشودن و استفاده کردن از محتویات یک بسته بندی ایجاد می شود . با ایجاد حس تعلیق لذت زیادی را به مصرف کننده القا میکنند . در حالی که برخی از این روش ها سنتی هستند و برخی توسط تولید کننده ابداع و ترویج داده شده اند . مثلا باز کردن تیوپ آب رنگ و فشار دادن آن روی پالت قبل از شروع کار به خاطر قدمت و حس آشنایی که دارد می تواند برای هنرمند ایجاد تعلق خاطر کند . و به او حس آرامش و اطمینان منتقل کند .
ایجاد حس اطمینان و تعلق خاطر در روش استفاده و باز کردن بسته بندی در جعبه ها می تواند یک رابطه ی بلند مدت و اطمینان بخش را بین کاربر و تولید کننده ایجاد کند .
یکی دیگر از جنبه های مورد بررسی در صنعت بسته بندی بحث بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت است . امروزه بسیاری از بسته ها با این هدف ساخته میشوند که به محیط زیست آسیبی وارد نکنند که این است مختلف امکان پذیر است یکی از روش های استفاده از مواد بازیافتی و موادی که می توانند دوباره استفاده شود یا به صورت کود مصرف شوند روش دیگر در تهیه بسته ها استفاده از مواد کمتر در روند ساخت و توزیع است تا مواد کربنی مضر کمتری ایجاد شود .
و اما در کنار همه جنبههای کاربردی یک بسته بندی با اطمینان می توان گفت مهمترین جنبه همان ارزش افزوده است که یک بسته بندی زیبا و حساب شده می تواند به محصول بدهد .
بسته بندی می توانند به محتوای خود ارزشی حتی فراتر از واقعیت موجود را به مصرف کننده القا کنند ، مثلا آب درون یک لیوان کریستالی ، ارزشمند تر از آب درون یک لیوان پلاستیکی است .
یکی از بزرگترین چالش های طراحان بسته بندی تلفیق تمام این پارامترها با یکدیگر است یعنی کنترل و فهم تحلیل و ساخت هوشمندانه و کاربردی بسته بندی که در این میان کیفیت یکی از مهمترین پارامترهای تعیین کننده است به خصوص زمانی که مواد در کنار هم قرار می گیرند یا وقتی یک محصول بسیار ماهرانه ساخته شده است مانند بسته بندی های مولتون برانز و وولریش
قطعه سادگی و بی تکلف بودن بسته بندی پاسخ بهتری از پر تکلف شلوغ بودن آن به ما می دهد اما باید توجه داشت که رسیدن به این امر در طراحی نیازمند طراحانی است که در کنار دانش برای کارهای هنری نیز ارزش قائل باشند خوشبختانه امروزه این یک امر آموزش پذیر است از شرکتهای موفق در این زمینه میتوان کوم گستون ، اپل و مارکس اند اسپنسر اشاره کرد .
دسته دیگری از بسته بندی ها همان های هستند که توجهشان به جز حس بینایی و نهایت لامسه ما به بقیه ی حواس ما نیز بوده است این بسته بندی ها به صورت پویا و موثر بر ارتباطشان با ما اثر میگذارند .
مثلا صدای کلیک هنگام بسته شدن در ، یا صدای آزاد شدن گاز هنگام باز کردن یک قوطی نوشابه هر دو به یک شیوه به ما اطمینان می بخشند که استفاده ای لذت بخش در انتظار ماست .
توسعه و پیشرفت جهانی محصولات در کنار توسعه صنایع ، مدیران و طراحان را بر آن داشته تا مسئولیت حفظ ظاهر محصولات و بخشی آنها که مصرف کننده را با خود مانوس کرده که در فرایندی آن را می بیند ، لمس می کند ، تایید می کند و در نهایت انتخاب می کنند و می خرند ، را بپذیرد و در جهت اعتلای آن بیشترین توان خود را به کار گیرند
این روند در اواخر قرن 19 و در اوایل قرن 20 شکل گرفت و تا جایی پیشرفت کرد که فروش بیشتر تبدیل به یکی از مهمترین مسائل بشری تا آن روز شد . برای تحقیق این امر تمام ابعاد زندگی بشری یعنی محیط زیست ، فرهنگ ، زبان و اخلاق دچار تغییراتی قابل توجه شده اند . در این میان بسته بندی به عنوان وسیله انتقال دهنده اطلاعات برند ها و ایفای نقش تبلیغاتی محصولات ئظیفه ای بسیار مهم را بر عهده داشته است .
برند ها از 150 سال گذشته تا به امروز رشد و تکامل چشمگیری را تجربه کرده اند . در دنیای امروز برند ها از یک نشان گرافیکی که تولید کننده ها را از هم جدا می کرد ، فراتر رفته اند . امروزه برند ها ترکیبی بسیار چند بعدی از رابط بصری ، شنیداری ، لامسه ، بویایی و کلامی ، زمان مند هستند که معنای خود را به روشنی و در چشم بهم زدنی منتقل می کنند .
برندها تلفیق تمام چیزهایی هستند که یک مجموعه خدماتی ، یک شرکت ، یا یک تولید کننده را در بر دارد و به انجام آن مشغول است از جمله شکل لوگو ، لحن صدا ، ارزش ها ، چگونگی پاسخگویی به تلفن ، رفتار با کارکنان و مشتریان نام برد .
طراحان شیوه منحصر به فردی از ارتباط و تعامل را به وجود می آورند تا اطمینان حاصل کنند که تمام جنبههای کار یک شرکت و در ادامه ی آن برند آن مجموعه به طور منظم و البته مداوم بیان می شوند . تا در نتیجه ی آن ، تولیدات آن برند شناخته شود .
حال اگر از این روش به طور مستمر و نظام مند استفاده شود یک مجوعه ، شرکت ، محصول یا خدمات آن به یک برند تبدیل می شود .
برند ها معمولا یک شبه به وجود نمی آیند بلکه حاصل یک برنامه ریزی و طرح ریزی از پیش تایین شده هستند که موفقیت آنها در گرو شناخته شدن در بازار و تایید شدن از سوی مشتری است به طوری که مردم خواهان آن باشند مسلم است که رسیدن به این مهم مستلزم صرف زمان و هزینه یا ابتکار عمل بسیار است .
بسته بندی به یک برند اجازه می دهد تا ویژگی های خاص خور دا به زبان فرم ، رنگ ، حجم ، در 3 بعد قابل درک انسان به نمایش بگذارد . مثلا وقتی روی یک قوطی فلزی نوشیدنی با رنگ زمینه ی قرمز حروف سفید رنگ ، شکل خاص خط و نوشتار ، نوع لوگو و ترکیب بندی خاصی را مشاهده میکنید به سرعت منوجه می شوید که این برند کوکاکولا است و اما نکته ی جالب اینجاست که وقتی محتوای قوطی کوکاکولا را داخل یک فنجان کاغذی بریزیم شکل و هویت خود را از دست می دهد . این نکته را رقیب دیرینه ی کوکلا یعنی پپسی تشخیص داد و تمرکز را روی تمایز طعم و مزه گذاشت . با این کار مصرف کننده را در مواجهه با طعم و مزه ی متفاوت خود قرار داد و بدین ترتیب با دادن یک بعد شفاهی به ویژگی های برند خود به خوبی خود را از رقبا تفکیک کرد .
گاهی اوقات برندها ، محصولات ، بسته ها انقدر تفکیک ناپذیر هستند که مرز بین بسته بندی و محصول بسیار کم رنگ است .
یکی از پیشگامان این امر برند اپل است که در واقع مرز بین سخت افزار ، نرم افزار و سیستم عامل را به کلی از بین برده و در ادامه ی آن به خوبی محصول را از بسته بندی غیر قابل تفکیک کرده و شکل برند را بر هر جزئی از تولیدات حک کرده است .
از بین رفتن لزوم قرار گیری دفترچه های راهنما در بسته بندی تجهیزات الکترونیکی و ثبت آنها بر روی هارد دیسک دستگاه به اپل این اجازه را داد که جعبه های محافظ به جمع و جور ترین حالت ممکن از لحاظ ابعادی برساند که نتیجه ی آن خلق یک بسته بندی متفاوت بود که بر تجربیات حسی مصرف کننده نسبت به اپل مهر تایید زد و باعث نزیدیکی هرچه بیشتر مصرف کنندگان به خود شد . آغاز این حرکت باعث گسترش حوزه ای شد که به طور سنتی بسته بندی قلمداد می شد .
بسته با نفوذ به عمق محصول و از بین بردن مرزهای خود با درون خود پا را فراتر از نقش معمول خود گذاشت .
امروزه بسته بندی تبدیل به اولین مرحله ی مواجهه با یک محصول در نقطه ای شده که خریدار بیشتر تصمیمات خود را بعد از تجربه ی حسی خود از مواجهه با شکل یک بسته بندی برای خرید آن میگیرد .
بدین منظور بخشی در فروشگاه های اپل ایجاد شده که در آن خریداران میتوانند بسته بندی برندها را باز کنند و آن را لمس کنند .
اینجا دقیقا همان جایی است که یک بسته بندی کارکرد و قدرت خود را به رخ میکشد .
بسته بندی هایی که دیگر چیزی بیش از جعبه های جذابی هستند که ماهرانه ساخته شده اند ، انها مرزهای گرافیک و طراحی سه بعدی را طوری باهم ترکیب میکنند که مرز برند ها همراه با ارزش هایشان را تداوم و گسترش میدهند و بر طول عمر آنها می افزایند ، بسته بندی هایی در ظاهر کم اهمیت و دور ریختنی ، که قابلیت در بر گرفتن تعداد نا محدودی پیام را دارند که در نهایت خریداران را وادار به خرید میکند .
سه مدل از متداول ترین جعبه های بسته بندی در حال حاضر :
در دنیای بسته بندی و جعبه تنوع و گستردگی جنس و نوع کاغذ ها و مقوا ها گیج کننده است اما اگر بخواهیم یک بسته بندی عمده را در نظر بگیریم می توانیم جعبه ها را به ۳ نوع متداول و بسیار پرکار برد تقسیم بندی کنیم :
یک : کارتون های تاشونده
کارتون های تاشونده ( جعبه های کارتی ، جعبه های مقوایی ) این نوع از جعبه ها یکی از معمولترین بسته ها هستند که تقریبا در همه ی خرده فروشی ها قابل مشاهده است . مثال آشکار این مدل جعبه جعبه های معمول غلات که در قفسه های همه فروشگاه ها موجود میباشند ، هستند .
دو : جعبه های سفت ( استخوان دار )
جعبه های سفت استخوان دار این جعبهها ساختار محکم و غیر قابل شکل پذیر دارند قابلیت تا شدن و خم شدن را ندارند . بیشترین استفاده از این نوع بسته بندی برای محصولاتی است که آسیب پذیری بالا دارند و همچنین با ارزش هستند مانند جعبه های وسایل الکترونیکی
سه : جعبه های کنگره ای یا چین دار
جعبه های چین دار یا مقوای چین دار ( مقوای فیبری چین دار ، مقوای ترکیبی ) همان جعبه هایی هستند که احتمالاً به شکل جعبه های مقوایی قهوه ای رنگ هنگام اسباب کشی و جابجایی وسایل منزل بارها به آن برخورد کرده اید
جعبه راه راه فیبر دار به صورت معمول از سلاح سه لایه تشکیل شده یک لایه موج دار یا شیاردار که بین دو لایه خارجی صاف پرس شده است .
لایه مواج میانی وظیفه استحکام بخشی ، به مقوا را بر عهده دارد . در صنعت بسته بندی جعبه های راه را معمولاً اشاره به جعبه های مورد استفاده در حمل و نقل دریایی دارد . این جعبهها همچنین به صورت متداول در حمل و نقل محصولات به عنوان جعبه اول (اصلی ) برای پوشش بسته بندی دوم ( بسته بندی هایی که در قفسه فروشگاه قرار می گیرند ) مورد استفاده قرار می گیرند .
کاربرد دیگر این نوع مقوا ( راه راه ) در ساخت استند های معرفی محصولات در فروشگاه ها است .