روند طراحی بسته بندی



روند طراحی بسته بندی


8 گرایش در روند طراحی بسته‌ بندی

 

 

 

روند طراحی بسته‌ بندی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی به ‌چشم دیده است. به‌نظر می‌رسد کسب‌وکاری برنده است که بتواند خود را با این تغییرات به شکل هوشمندانه‌ای هماهنگ کند. در سال 2023  هم همانند سال‌های پیشین شما می‌توانید این روند را به شکل متفاوتی ببینید. اگر می‌خواهید از این روند مطلع شوید این مقاله برای شما نوشته شده است. در ادامه‌ی این مقاله به تعدادی از این تغییرات اشاره می‌کنیم. در نهایت شما با برداشت خودتان و با توجه به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید به بسته‌بندی خلاقانه‌ای دست پیدا کنید.  

 

اهمیت کاهش زباله در بسته‌بندی

در سال جدید و در ادامه‌ی روند طراحی بسته ‌بندی،جعبه، برچسب ها و... مسئله‌ی کاهش زباله‌ی بسته‌بندی بسیار مطرح شده است. طبق آمار معتبر در ایران سالانه حدود 18 میلیون تن زباله تولید می‌شود. حجم زیادی از این مقدار زباله‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر هستند. این رقم آن‌قدر بالا است که دوستدارن محیط زیست را تا حد زیادی نگران می‌کند. این افراد معمولا ترجبح می‌دهند از کسب‌وکاری خرید کنند که به حفظ محیط زیست می‌اندیشد و این مسئله برایش پر اهمیت است.

گاهی تنها با تغییر نوع بسته‌بندی می‌توان به مخاطب نشان داد که مسئولیت اجتماعی تا چه اندازه برای برند مهم است. این مسئله در برند سازی و افزایش کیفیت محصول نقش پررنگی ایفا می‌کند. پیشنهاد مناسب این است که به‌جای پلاستیک از مواد زیر در روند طراحی بسته‌ بندی استفاده شود:

  • کاغذ
  • فلز
  • شیشه
  • پارچه
  • چوب

به غیر از موارد بالا ایده‌های خلاقانه دیگری هم در حال اجراست. به‌عنوان مثال یک کافی‌شاپ هنگام سفارش چاپ بسته بندی، به جای استفاده از پلاستیک، لیوانی بیسکوییتی سفارش می‌دهد! این کار هم از نظر مشتریان ایده‌ی جالبی به‌نظر می‌آید و هم طرفداران محیط زیست را راضی نگه می‌دارد.

 

 

 

بسته‌بندی شفاف

استفاده از بسته‌بندی شفاف یکی از روندهای ماندگار صنعت بسته بندی است. برای جلب اعتماد بیشتر مشتری بسته‌بندی‌ها به سمت شفاف‌شدن پیش رفته‌اند. این کار مواد تشکیل‌دهنده را به مشتری نشان می‌دهد و خیال او را تا حد زیادی راحت می‌کند.  این روند همچنان در سال جدید ادامه دارد. علاوه‌بر این، بسته‌بندی شفاف طرحی مینمالیستی به حساب می‌آید که طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

استفاده از رنگ‌های طبیعی در صنعت بسته‌بندی

همان‌طور که در قسمت بالا گفته شد، مسئله‌ی محیط زیست تغییرات زیادی در روند طراحی بسته ‌بندی به‌وجود آورده است. اگر کسب‌وکاری از اهمیت بسته ‌بندی در فروش محصولات آگاهی داشته باشد؛ هیچ‌گاه به‌راحتی از این موضوع چشم‌پوشی نمی‌کند.

 در سال‌های اخیر ثابت شده است رنگ‌های مصنوعی همراه با پساب به طبیعت برمی‌گردند و آسیب زیادی به آن وارد می‌کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از رنگ طبیعی در طراحی بسته‌بندی‌ها استفاده شود. رنگ‌های طبیعی ضد سرطان و ضد آلرژی هستند. استفاده از آن‌ها در بسته‌بندی محصول نکته‌ی مثبت و وجه تمایز برند به‌ حساب می‌آید.

 

استفاده از طرح‌های خلاقانه در صنعت بسته‌بندی

اگر می‌خواهید در همان لحظه‌ی مواجه مخاطب با بسته‌بندی بدرخشید، خلاقیت راز درخشش شماست. استفاده از طرح‌های خلاقانه جزو روندهای ماندگار صنعت بسته‌ بندی به‌شمار می‌‌آید. طرح‌های خلاقانه به شما کمک می‌کند برندسازی و افزایش کیفیت را به رخ دیگر برندها بکشانید. طرح‌های کارتونی از این دست طرح‌ها هستند. اگر محصول و برندتان اجازه‌ی استفاده از این طرح‌ها را می‌دهند؛ باید بدانید این طرح‌ها در آینده مخاطب زیادی به خود جلب خواهند کرد.

علاوه‌بر شکل و طرح، نوع تایپوگرافی هم می‌تواند شما را متفاوت و خلاقانه‌تر جلوه دهد. یکی از ایده‌های بسته‌بندی خلاقانه استفاده از تایپوگرافی دست‌نویس است. این نوع تایپوگرافی به علت شمایل خاصش شما را متمایزتر جلوه می‌دهد.

 

 

 




طراحی مینیمالیست و ماکسیمالیست در صنعت بسته‌بندی

شاید از اینکه این دو نوع طراحی را در کنار هم گذاشته‌ایم، تعجب کنید. حقیقت این است که در ادامه روند طراحی بسته ‌بندی به نوعی تناقض برمی‌خوریم. از سال‌ها قبل طراح‌های مینیمال به بازار آمدند و حقیقتاً خوش درخشیدند؛ اما طولی نکشید که طراحی‌های ماکسیمالیست و شلوغ خودی نشان دادند. رقابت بین این دو طرح آنقدر نزدیک است که نمی‌توان گفت در آینده کدام طرح پیروز میدان می‌شوند.

تناقض بین این دو نوع طرح سبب شده است، طراحان بسته‎‌بندی برای دستیابی به ایده بسته ‌بندی خلاقانه، نیم‌نگاهی به هر دو طرح داشته باشند. آن‌ها با توجه به مخاطب محصول و نوع برند تصمیم به انتخاب بین این دو طرح می‌گیرند. از آن‌جایی که تناقض و تفاوت بین این دو طرح بسیار زیاد است، بهتر این است که متخصصان صنعت چاپ برای این موضوع راهی پیدا کنند.

 

 

 

استفاده از سبک روترو در صنعت بسته‌بندی

به‌نظر می‌رسد در آینده‌ی روند طراحی بسته‌ بندی نوعی بازگشت به عقب دیده می‌شود. طرح‌های نوستالژیک همچنان جای خود را در بازار حفظ کرده‌اند و در قفسه‌ها دیده می‌شوند. این طرح‌ها بیشتر مناسب برندهایی هستند که سابقه‌ی طولانی دارند و از دیرباز در کنار مشتریان‌شان بوده‌اند. در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت است، استفاده از سبک روترو و خلق طرح نوستالژیک نوعی ایده بسته ‌بندی خلاقانه و جذاب به‌شمار می‌آید.

 

بسته‌بندی بافت برجسته

مشاهدات نشان می‌دهد در آینده‌ی روند طراحی بسته‌ بندی برانگیختن حس لامسه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برندها برای ایجاد احساسی خوشایند برای مخاطب سعی بر این دارند که از بافت‌های برجسته بیشتر استفاده کنند. البته که استفاده از این بافت به علت هزینه‌ی بالا مرسوم نیست. معمولا برندهایی که از سرمایه‌ی بسیار زیادی برای طراحی بسته‌بندی برخوردار هستند، ترجیح‌شان استفاده از این روش است. در مجموع می‌توان گفت این شیوه بر کسب‌وکارهای نوپا مناسب نیست.

 

استفاده از بسته‌بندی شخصی‌سازی‌شده

اگر می‌خواهید جزو برندهای ماندگار باشید، این روش برای شما بسیار کارساز است. در این روش که به‌تازگی بین کسب‌وکارها جا افتاده است، بسته‌بندی مناسب یک گروه خاص طراحی می‌شود. سوال این گروه معمولا این است که این بسته‌بندی به چه دردی می‌خورد و آیا می‌توان در آینده از آن دوباره استفاده مفیدی کرد یا خیر.

به‌عنوان مثال، برندی که مخصوص فروش قهوه است بسته‌بندی خود را به نوعی طراحی می‌کنند که بتوان بعد از تمام شدن قهوه از آن به‌عنوان گلدان استفاده کرد. استفاده دوباره از بسته‌بندی برای گروه خاصی از مشتریان حس و تجربه‌ی بسیار خوبی به‌جا می‌گذارد. از آن‌جایی‌که در دنیای شلوغ امروز برندها به دنبال راهی برای ماندگاری هستند، در ادامه‌ی روند طراحی بسته ‌بندی این شیوه جایگاه خاصی پیدا خواهد کرد.

 

استفاده از بسته‌بندی هوشمند

اهمیت بسته‌بندی در فروش محصولات گاهی حتی به شکل غیر مستقیم دیده می‌شود. استراتژی بعضی از برندها به آن‌ها اجازه می‌دهد که مخاطب را حتی در طرح بسته‌بندی دعوت به انجام یک اقدام کنند. به همین دلیل است که در بعضی از بسته‌بندی‌ها کدهای QR به چشم می‌خورد. کار این کدها این است که از مخاطب بخواهند مسیری را طی کند و در انتها به جایی که استراتژی برند تعیین کرده است، برسد.

 

 

 

با توجه به هوشمند شدن دنیای امروز دیدن این کدها در ادامه‌ی روند طراحی بسته ‌بندی تعجبی ندارد. البته که مخاطب به‌راحتی به خود اجازه‌ی اسکن کد را نمی‌دهد. طراحی بسته‌بندی و پیامی که مخاطب را به اقدام دعوت می‌کند باید آن‌قدر جذاب و ترغیب‌کننده باشد تا مخاطب این کار را برای ما انجام دهد.

 

شبکه‌ی چاپ بسته‌بندی شما را به‌روز می‌کند

تصور می‌کنیم تا‌به‌حال متوجه تغییراتی که در روند طراحی بسته ‌بندی اتفاق افتاده است؛ شده باشید. شما نمی‌توانید از این روند عقب بمانید و همچنان انتظار فروش بیشتر نسبت به رقبا را داشته باشید. دنیا در حال جلو رفتن است و طرح‌های شما هم باید متناسب با این روند پیشرفت کنند. از طرفی به‌دست آوردن ایده بسته‌‌بندی خلاقانه ساده نیست.

مشکل دیگری وجود دارد. همان‌طور که در طول مقاله هم گفته شد برخی از روش‌های تازه مانند استفاده از طرح‌های مینیمالیست و ماکسیمالیست با هم در تناقض هستند. شما به متخصصانی نیاز دارید که هم شما را به‌روز نگه‌ دارند و هم طرح بسته‌بندی مناسب شما را پیدا کنند. متخصصان شبکه‌ی چاپ آماده‌اند تا به شما کمک کنند از پیشرفت دور نمانید و طرح ایده‌آل خود را پیدا کنید. برای سفارش طراحی بسته بندی تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

 


2023-07-22 11:01:54  

بسته_بندی/ چاپ_بسته_بندی/ چاپ

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com