نمونه طراحی بسته بندی بد و راهکار بهبود آن






با نمونه هایی از طراحی ضعیف بسته بندی محصول آشنا شوید

 

بسته‌بندی محصول از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید توسط تولیدکننده و عرضه کننده مورد توجه قرار گیرد. هیچوقت نباید تاثیر بسته‌بندی در بالا بردن فروش محصول را دست کم گرفت؛ چراکه این کار در ناخودآگاه مخاطب تاثیر مثبتی خواهد داشت و او را به سمت محصول جذب می‌کند. بسیاری تصور دارند که بسته‌بندی‌ها در نهایت دور انداخته می‌شوند پس دلیلی برای جذاب‌تر کردن طراحی آن وجود ندارد. این تصوری اشتباه است؛ چراکه مخاطب ابتدا با بسته‌‌بندی روبه‌رو می‌شود  و در‌صورت تمایل آن را خریداری می‌کند. براین اساس بهتر است از یک طراحی وسوسه انگیز و جذاب برای زیباتر دیده شدن بسته‌بندی استفاده کرد. در این مقاله با نمونه‌‌هایی از طراحی ضعیف بسته‌بندی و نحوه بهبود آن آشنا می‌شوید، پس تا انتها همراه ما بمانید.

 

چرا طراحی بسته ‌بندی محصول اهمیت زیادی دارد؟

فراموش نکنید که طراحی بسته‌بندی محصول یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از عرضه محصول است. در این جا سعی شده است تا به نمونه‌هایی از بسته‌بندی‌های نامناسب و نحوه بهبود آن‌ها اشاره شود:

 

1.    جعبه‌های حمل‌ونقل بسیار بزرگ

جعبه حمل‌‌و‌‌نقل عملی‌ترین وظیفه را در بین هر بسته‌بندی محصول دارد. این ابزار به جابه‌جایی راحت‌تر محصول کمک می‌کند و مانع هرگونه آسیب رسیدن به آن می‌‌شود. از آن‌جا‌که جعبه‌های حمل‌و‌نقل بسیار بزرگ اغلب از نوع مقوایی هستند و هیچ طرحی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود ممکن است در جابه‌جایی محصول شما را با مشکل روبه‌رو کنند. بر این اساس در بسیاری از کسب‌و‌کارها نمی‌توان از این جعبه‌های مقوایی استفاده کرد، به‌ویژه اگر این ابزار در طراحی نامناسب و غیر استاندارد به چاپ رسیده باشد.

o      راهکار بهبود بسته بندی

یکی از چالش‌های بسیاری از تولیدکنندگان ضایعات آن‌هاست که باید تدبیر مناسبی برای این کار در نظر گرفت. برخلاف تصور عموم مقوا چندان مناسب و سازگار با محیط زیست نیست که این موضوع خود یکی از مسائل مهم و قابل توجه تبدیل شده است. هرچه طراحی بسته‌بندی محصول در ابعاد بزرگ‌تر صورت می‌گیرد از مقوای اضافه‌ای استفاده می‌شود که خود در به خطر انداختن محیط زیست تاثیر قابل توجهی دارد. استفاده از جعبه‌های حمل‌و‌نقل سفارشی توسط شرکت‌های معتبر تولید‌کننده خود یکی از راه‌های مورد نظر در زمینه بهبود بسته‌بندی مقوایی با طراحی نامناسب است.

 

2.    جعبه‌های بسته‌بندی محصول گمراه‌کننده

معمولا به ظرفی که در قفسه‌های یک فروشگاه فیزیکی استفاده می‌شود جعبه بسته‌‌بندی می‌گویند که مشابه سایر بسته‌های حمل‌و‌نقل هستند و پس از خرید دور ریخته می‌شوند. در این شرایط بهتر است که برندهای مد نظر از ضایعات محصول خود آگاه باشند و آن را با کم‌ترین مواد دور ریختنی و نامناسب تولید کنند. این نوع بسته‌بندی به ظاهر ماندگار هستند درحالی‌که پس از استفاده از بین خواهند رفت.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

استفاده از جعبه‌‌های گمراه‌کننده که در نظر مشتری ماندگار و همیشگی است اما خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهد گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد و به برند شما لطمه خواهد زد؛ بنابراین بهترین راهکار عدم استفاده از این نوع جعبه است. بر این اساس بهتر است جهت بهبود وضعیت برند خود از طرح‌های ماندگار و بسته‌بندی‌های مقاوم استفاده کرد.

 

 

 

3.    پر کردن بیش‌ازحد بسته بندی

این عامل ارتباط مستقیمی با طراحی داخلی جعبه دارد؛ بنابراین بهتر است با یک طراحی خلاقانه نقص و عیب جعبه را به کم‌ترین حد ممکن برسانید. با این وجود در بسیاری از موارد دیده می‌شود که در طراحی بخش درونی بسته‌بندی از پلی اتیلن، دستمال کاغذی و پوشش حبابدار استفاده می‌شود که برای محیط زیست خطرناک‌اند.

o      راهکار  بهبود بسته‌بندی

این نوع بسته‌بندی به ظاهر عجولانه و نامظم به‌نظر می‌رسد، در واقع مخاطب تصور می‌‌کند که محصول با عجله و بدون هیچ نظمی داخل جعبه قرار گرفته است. برای جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی بهتر است از مواد نظم‌دهنده در بخش داخلی جعبه استفاده کرد. محصولاتی مانند گلاسین به جای دستمال کاغذی یا فوم قارچی و سلول سبز به جای فوم انتخاب مناسبی هستند.

 

4.    استفاده از چاشنی‌های وسوسه‌انگیز

گاهی تولیدکننده و طراحی جعبه جهت بالابردن جذابیت آن از چاشنی‌های وسوسه‌انگیز استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که این کار خود یک اشتباه مضر و خطرناک به‌شمار می‌رود که از اصلی‌ترین تبعات آن عدم اعتماد مخاطب است.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

استفاده از جعبه‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر که در عین جادار بودن بتوان تمام اطلاعات مهم و اصلی درباره محصول را روی آن حک کرد، یکی از بهترین روش‌ها جهت جلوگیری از ایجاد چاشنی‌های وسوسه‌انگیز در طراحی محصول است.




 

1.    استفاده نادرست از ظروف سنتی

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که تولیدکنندگان همچنان از ظروف سنتی و قدیمی استفاده می‌کنند، درحالی‌که امروزه به لطف تکنولوژی ظروف خاص و منحصر‌به‌فردی هم به‌کار می‌روند. کاربرد ظروف و متریال‌های سنتی مانع جذب سریع مخاطب و ماندگاری او خواهد شد.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

بهتر است از ایده‌های ساده‌ای استفاده کرد و ظروف ساخته‌شده از متریال‌های امروزی و تازه را مورد استفاده قرار داد. با این کار نه تنها مخاطب را به خود جذب می‌کنید بلکه فروش این نوع بسته‌بندی را بالا خواهید برد.

 

2.    استفاده از ظروف عجیب و غریب

برخی از برندها در موارد خاصی از جعبه‌های عجیب و غریب با ظاهری خاص استفاده می‌کنند که این عملکرد اغلب از نتیجه خوبی برخوردار نیست.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

حتی خلاق‌ترین اشکال هم باید عملی شوند اما نکته حائز اهمیت استفاده درست از آن در ساخت جعبه است. بهتر است در تهیه بسته‌بندی محصول از طرح‌های خلاق اما شفاف استفاده کرد تا مخاطب دچار مشکل نشود.

 

3.    بسته بندی انفرادی

همان‌طور که می‌دانید برخی مواد به‌صورت تک به فروش می‌رسند؛ بنابراین بهتر است از بسته‌بندی جداگانه برای آن‌ها استفاده شود. اما اگر مواد به‌صورت عمده به فروش می‌رسند کاربرد بسته‌بندی انفرادی اشتباه بزرگی است.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

بسته‌بندی انفرادی باید به اقلام بزرگ‌تر و یک بار مصرف محدود شود تا فروش قابل توجهی داشته باشد. به ندرت دیده می‌شود که یک تکه آب نبات یا نان در یک کیسه جداگانه گذاشته شود؛ بر این اساس بهتر است از کیسه‌های مخصوص مانند کیسه‌های سلولوزی استفاده کرد.

 

4.    بسته‌بندی اضافی

گاهی نیازی نیست که کل محصول در بسته‌بندی قرار گیرند و توسط جلد پوشانده شوند، اما برخی از مارک‌ها به گونه‌ای از بسته‌بندی استفاده می‌کنند که تمام محصول توسط آن پوشانده می‌شود که این کار اشتباه است.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

اصولا مهم‌ترین بخش یک محصول که به آب‌بندی نیاز دارد درب آن است؛ بنابراین بهتر است بیشتر روی درب آن مانور داده شود و برخی از بخش‌های آن را در معرض دید قرار داد، بهترین مثال در این باره بطری‌های آب هستند.

 

5.    بسته‌بندی‌های پلاستیکی غیر قابل دسترسی

بسته‌بندی‌های پلاستیکی که به سختی باز می‌شوند یکی از دلایل عدم جذب مخاطب به‌شمار می‌روند. در برخی موارد دیده می‌شود که تولید‌کننده از این نوع بسته‌بندی جهت بالا‌تر نشان دادن کیفیت کار خود استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که عامل اصلی عدم موفقیت آن‌ها به‌حساب می‌آید.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

جهت ایمن نگه داشتن محصول و نگه‌داری آسان از آن باید از متریال‌های باکیفیت و مناسب استفاده شود تا محصول به‌راحتی قابل دسترسی باشد.

 

6.    طراحی بد لیبل

می‌دانید که یکی دیگر از فاکتورهای لازم در تولید محصول استفاده از لیبل است که به طراحی استاندارد و مناسب نیاز دارد. طراحی درست و جذاب لیبل به فروش بیشتر محصول کمک زیادی خواهد کرد که در صورت بد انجام دادن آن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

بسته‌بندی‌هایی که از لیبلی با طراحی نامناسب بهره‌مند شده‌اند قطعا چندان به دل مخاطب نخواهند نشست. بر این اساس بهتر است در طراحی لیبل از ایده‌های خاص و منحصر‌به‌فردی استفاده شود.

 

7.    تایپوگرافی نامناسب

سبک و نوع قرارگیری حروف یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بسته‌بندی محصول و طراحی لیبل به‌شمار می‌روند و در جذب مخاطب بسیار موثر است. استفاده از حروف غیرقابل خواندن با افکت‌های پر زرق و برق تاثیر نامناسبی در جذب مخاطب خواهد داشت.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

با استفاده از فونت‌های آشنا و قابل خواندن تاثیر قابل توجهی در بهبود طراحی بسته‌بندی خواهد داشت و مخاطب بیشتری را به سمت کسب‌و‌کار شما جذب می‌کند.

 

8.    استفاده از رنگ نامناسب

کاربرد رنگ‌های نامناسب می‌تواند بسته‌بندی را به‌طور قابل توجهی ضعیف نشان دهد، اما وقتی به‌طور طبیعی از آن استفاده می‌شود شرایط فرق می‌کند. بر این اساس بهتر است از رنگ‌های نامرتبط در بسته‌بندی‌های خود استفاده نکنید.

o      راهکار بهبود بسته‌بندی

انتخاب رنگی مناسب برای طراحی بسته‌بندی محصول که با ماهیت محصول و مواد درون آن مطابقت داشته باشد را می‌توان مهم‌ترین راهکار برای بهبود بسته‌بندی به‌شمار آورد.

 

 

 

سخن آخر

هر محصولی قبل از ورود به بازار باید توانایی بازاریابی و رونق کسب‌و‌کار مورد نظر را داشته باشد؛ در غیر این‌ صورت احتمال شکست آن در رقابت سنگین میان بازاریان زیاد است. اولین و اصلی‌ترین روش جهت فروش و معرفی بیشتر محصول استفاده از یک بسته‌بندی استاندارد و چشم‌گیر است. بسته‌بندی محصول به تمایز محصول از رقبا، محافظت از آن در برابر عوامل مخرب بیرونی، بالا بردن کیفیت آن و ایجاد احساس خوب در مخاطب کمک قابل توجهی می‌کند. طراحی بد بدون شک مشکلات زیادی را برای شما به‌دنبال خواهد داشت. براین اساس بهتر است تا طراحی مناسب بسته‌بندی را به مرکزی حرفه‌ای و معتبر مانند شبکه چاپ بسپارید تا بهترین و جذاب‌ترین خروجی را برای شما داشته باشد.

 


2023-10-23 11:13:24  

بسته_بندی/ چاپ_بسته_بندی

    فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin linkedin پینترست
جعبه و بسته بندی
جعبه و بسته بندی
  ارتباط با ما

دفتر مرکزی : میدان بهارستان ، خیابان ظهیرالاسلام ، درویش غربی ، پلاک 18، واحد 4

کارگاه : خیابان ظهیرالاسلام - پلاک 174

 تلفن : 71333344-021 ( 30 خط ویژه)
ایمیل : Shabakehchap@gmail.com